Politikerna i Västsverige sätter stort hopp till att tågtunneln Västlänken ska lösa både logististiska och klimatrelaterade problem. Om fler börjar åka tåg minskar utsläpp och trängsel.
Men hur många bilister kommer egentligen välja tåg framför bil?
Trafikverket har gjort beräkningar för att få fram samhällsnyttan med Västlänken. Man har jämfört vilka effekter det blir för befintliga resenärer om Västlänken byggs med hur det blir om alla andra delar av Västsvenska paketet genomförs (de stora sakerna där är en Marieholmstunnel och en ny Hisingsbro).
Lite ökning
Beräkningarna visar att dagens 65 000 tågresor kommer att öka till 96 000 tågresor år 2030. Men den allra största delen av den ökningen består av människor som skulle åkte kollektivt även utan Västlänken. Det tillkommer få helt nya resenärer och få bilister som bytt färdsätt.
– Det stora flertalet som kommer åka med tåg efter det att Västlänken byggts åker tåg redan tidigare. Men de åker tåg på ett dåligt sätt idag och kommer få det bättre med Västlänken, säger Alexander Hellervik som är projektledare vid Trafikverket.
Enligt den prognos som gjordes våren 2013 och som lämnades in som underlag till regeringen inför beslutet om infrastruktursatsningar fram till 2025 kommer 3 300 fler bilister per dag ta tåget om Västlänken byggs. Det motsvarar inte ens en procent av bilresorna år 2030, som då beräknas uppgå till 500 000 per dygn.
Ifrågasätter prognos
Frågan är då om det är värt att lägga 20 miljarder på en tågtunnel, när minskningen av bilismen blir så liten?
– Ja, självklart, svarar Johan Nyhus (S) som är ansvarig för trafikfrågor i Göteborg. Trafikverkets prognos tar inte med de bostäder och arbetsplatser som tillkommer i sin beräkning. Min målsättning är att bilismen minskar med fem procent år 2030.
Det låter orimligt när de vetenskapliga prognoserna bara visar på 0,7 procents minskning?
– Nej, det är inte orimligt. När vi erbjuder en bättre kollektivtrafik blir det attraktivt att välja den, det har vi sett sedan vi införde de ny expressbussarna i stan. Vi bygger för framtidens människor som är miljömedvetna och hellre tar kollektiva färdsätt, säger han.
För lite järnväg
Västlänken har fått mycket kritik de senaste veckorna, och Johan Nyhus vill lyfta en annan sida av det hela.
– De får väldigt sällan motfrågan, vad händer om vi inte gör något för tågen? Då missar vi helt att bygga en hållbar stad, vi måste satsa på det här nu. Göteborg är avmagrat när det gäller järnväg, och jag undrar varför är det alltid tågtrafikens om ska få kritik. De som klagar på Västlänken klagar inte alls på de andra satsningarna vi ska göra som en ny Hisingsbro och en ny Marieholmsförbindelse.