Foto: SVT

Mindre än en procent av bilisterna väljer Västlänken

Uppdaterad
Publicerad

3 300 bilister kommer att byta till tåget efter det att Västlänken byggts, visar Trafikverkets prognoser. Det motsvarar långt färre än vad politikerna hoppas på.

Politikerna i Västsverige sätter stort hopp till att tågtunneln Västlänken ska lösa både logististiska och klimatrelaterade problem. Om fler börjar åka tåg minskar utsläpp och trängsel.

Men hur många bilister kommer egentligen välja tåg framför bil?

Västlänken

Trafikverket har gjort beräkningar för att få fram samhällsnyttan med Västlänken. Man har jämfört vilka effekter det blir för befintliga resenärer om Västlänken byggs med hur det blir om alla andra delar av Västsvenska paketet genomförs (de stora sakerna där är en Marieholmstunnel och en ny Hisingsbro).

Lite ökning

Beräkningarna visar att dagens 65 000 tågresor kommer att öka till 96 000 tågresor år 2030. Men den allra största delen av den ökningen består av människor som skulle åkte kollektivt även utan Västlänken. Det tillkommer få helt nya resenärer och få bilister som bytt färdsätt.

– Det stora flertalet som kommer åka med tåg efter det att Västlänken byggts åker tåg redan tidigare. Men de åker tåg på ett dåligt sätt idag och kommer få det bättre med Västlänken, säger Alexander Hellervik som är projektledare vid Trafikverket.

Enligt den prognos som gjordes våren 2013 och som lämnades in som underlag till regeringen inför beslutet om infrastruktursatsningar fram till 2025 kommer 3 300 fler bilister per dag ta tåget om Västlänken byggs. Det motsvarar inte ens en procent av bilresorna år 2030, som då beräknas uppgå till 500 000 per dygn.

Ifrågasätter prognos

Frågan är då om det är värt att lägga 20 miljarder på en tågtunnel, när minskningen av bilismen blir så liten?

– Ja, självklart, svarar Johan Nyhus (S) som är ansvarig för trafikfrågor i Göteborg. Trafikverkets prognos tar inte med de bostäder och arbetsplatser som tillkommer i sin beräkning. Min målsättning är att bilismen minskar med fem procent år 2030.

Det låter orimligt när de vetenskapliga prognoserna bara visar på 0,7 procents minskning?

– Nej, det är inte orimligt. När vi erbjuder en bättre kollektivtrafik blir det attraktivt att välja den, det har vi sett sedan vi införde de ny expressbussarna i stan. Vi bygger för framtidens människor som är miljömedvetna och hellre tar kollektiva färdsätt, säger han.

För lite järnväg

Västlänken har fått mycket kritik de senaste veckorna, och Johan Nyhus vill lyfta en annan sida av det hela.

– De får väldigt sällan motfrågan, vad händer om vi inte gör något för tågen? Då missar vi helt att bygga en hållbar stad, vi måste satsa på det här nu. Göteborg är avmagrat när det gäller järnväg, och jag undrar varför är det alltid tågtrafikens om ska få kritik. De som klagar på Västlänken klagar inte alls på de andra satsningarna vi ska göra som en ny Hisingsbro och en ny Marieholmsförbindelse.

Fakta

Så räknade Västnytt:

*1 080 000 fler resor per år med regional kollektivtrafik kommer att göras år 2030  om Västlänken byggs jämfört med om de andra delarna i västsvenska paketet utom Västlänken.

*900 000 färre bilresor per år skulle genomföras. Per dygn innebär det 3 300 färre bilresor (man delar med 270 för att få antalet vardagar).

*2030 beräknas 500 000 bilresor göras varje dygn i Göteborgsområdet.

*3 300 av 500 000 utgör ca 0.7 procent.

Källa: Resultat Sampers/Samkalk Projektnamn: Västlänken, trafikerings-alternativ 2  Trafikverket 20 130 417

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet