Lägre utsläpp, bättre säkerhet och snabbare reaktionsförmåga. Självkörande bilar, som kan navigera utan att föraren behöver hålla i ratten, anses lösa många problem i trafiken. Redan nästa år planerar Volvo att ha hundra självkörande bilar i Göteborgsområdet i ett testprojekt.
Men hos svenskar som tillfrågats i en undersökning utförd av Yougov på uppdrag av försäkringsbolaget If är reaktionerna blandade.
Avvaktande
Av 3.700 svarande säger sig 30 procent vara positiva till den nya tekniken, medan 31 procent är neutrala och 25 procent negativa.
– Många är nog inte riktigt medvetna om vad det handlar om egentligen, man kan för lite och vet inte riktigt konsekvenserna heller. Det kan göra att många reagerar lite avvaktande, säger Dan Falconer, motorspecialist på If.
Se också: Här testkörs självkörande bilar
Självkörande bilar använder GPS, kameror, radar, sensorer och annan teknik för att kunna köra utan att föraren är aktiv. Förhoppningen är att dessa system ska vara bättre än människor på att köra bil, och därmed minska olycksrisken.
– Med tiden tror jag absolut att antalet olyckor kommer att minska. När tekniken fungerar är den mer tillförlitlig än vi vardagsbilister, som kanske fipplar med mobilen, kör fastän vi är trötta eller samtalar med passagerare, säger Dan Falconer.
Vem tar ansvaret?
En viktig fråga som dock ännu inte är helt utredd, och som If såklart gärna vill lyfta, är vem som ansvarar för en olycka som orsakats av en bil som kör sig själv.
– Om tekniken fallerar, vem ska ersätta? Den frågan är inte alls klargjord, och där ligger juridiken efter verkligheten i och med att vi redan i dag har självkörande bilar som testas på allmän väg, säger Dan Falconer.
Läs också: ”Självkörande” bilar krockar mer