Foto: SVT

Mixade känslor för självkörande bil

Uppdaterad
Publicerad

Redan nästa år kommer självkörande bilar att testas i större skala i Sverige. En av tre är positiva till bilarna – men nästan lika många är negativa, enligt en ny undersökning.

Lägre utsläpp, bättre säkerhet och snabbare reaktionsförmåga. Självkörande bilar, som kan navigera utan att föraren behöver hålla i ratten, anses lösa många problem i trafiken. Redan nästa år planerar Volvo att ha hundra självkörande bilar i Göteborgsområdet i ett testprojekt.

Men hos svenskar som tillfrågats i en undersökning utförd av Yougov på uppdrag av försäkringsbolaget If är reaktionerna blandade.

Avvaktande

Av 3.700 svarande säger sig 30 procent vara positiva till den nya tekniken, medan 31 procent är neutrala och 25 procent negativa.

– Många är nog inte riktigt medvetna om vad det handlar om egentligen, man kan för lite och vet inte riktigt konsekvenserna heller. Det kan göra att många reagerar lite avvaktande, säger Dan Falconer, motorspecialist på If.

Se också: Här testkörs självkörande bilar

Självkörande bilar använder GPS, kameror, radar, sensorer och annan teknik för att kunna köra utan att föraren är aktiv. Förhoppningen är att dessa system ska vara bättre än människor på att köra bil, och därmed minska olycksrisken.

– Med tiden tror jag absolut att antalet olyckor kommer att minska. När tekniken fungerar är den mer tillförlitlig än vi vardagsbilister, som kanske fipplar med mobilen, kör fastän vi är trötta eller samtalar med passagerare, säger Dan Falconer.

Vem tar ansvaret?

En viktig fråga som dock ännu inte är helt utredd, och som If såklart gärna vill lyfta, är vem som ansvarar för en olycka som orsakats av en bil som kör sig själv.

– Om tekniken fallerar, vem ska ersätta? Den frågan är inte alls klargjord, och där ligger juridiken efter verkligheten i och med att vi redan i dag har självkörande bilar som testas på allmän väg, säger Dan Falconer.

Läs också: ”Självkörande” bilar krockar mer

Fakta: Autonom körning

Självkörande bilar anses lösa många problem, men det finns också frågor som inte besvarats.

Oklarheter är bland annat ansvar vid olyckor, försäkringsfrågor, integritetsaspekten och hackerrisken.

Bland fördelarna brukar nämnas bättre säkerhet (tekniken anses säkrare än den mänskliga faktorn), snabbare reaktionsförmåga och lägre utsläpp med jämnare körning.

Regeringen har tillsatt en utredning som ska analysera om och hur trafiklagstiftningen behöver anpassas för självkörande fordon. En första del ska redovisas i april.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.