Det är en knepig historia som börjar med en utländsk seglare och slutar med en svensk myndighet.
I över ett decennium har ett försäkringsbolag lagt ut bojar i vattnet kring Göteborg, bland annat utanför Kullaviks hamn och inloppet till Fiskebäcks hamn. Syftet har varit att varna båtförare för bland annat grunt vatten där det skett flera olyckor.
– Vi lägger i bojarna i april och tar upp dem i oktober som ett sätt att varna och kunna skydda fritidsbåtar, säger Kristina Norman, chef för marknad och försäljning på Atlantica båtförsäkring.
Men efter tio år måste nu bojarna bort.
Undrade vad som gällde
Efter att en utländsk seglare såg bojarna som sjömärken på sitt digitala internationella sjökort, kontaktade seglaren Sjöfartsverket. Bojarna var nämligen inte utmärkta på Sveriges officiella sjökort, så seglaren undrade vad som egentligen gällde.
Det visade sig att bojarna inte varit godkända som sjösäkerhetsanordningar, något som måste godkännas av Transportstyrelsen och som är ett krav för alla sjömärken.
– Vi förstår att Atlantica bara velat varna sjöfarare, men det kräver att den som ser objekten vet vad som har märkts och att de kan passera säkert, säger Mats Hörström, nautisk handläggare på Transportstyrelsen.
Nu måste försäkringsbolaget se till att bojarna uppfyller kraven för om bojarna ska vara kvar. Det betyder bland annat att kontinuerligt se till bojarna så att de står på rätt plats och är i brukligt skick.
– Det kan vi inte göra, säger Kristina Norman.
Varför inte det?
– I dag har vi inte personal eller ekonomiska resurser till det. Vi är ett försäkringsbolag, det är inte vår uppgift att lägga ut sjösäkerhetsanordningar. Vi kommer ta upp bojarna inom kort.
Följer norm
Transportstyrelsen förstår att försäkringsbolaget bara agerat av god vilja, men att internationella regler måste följas och därför måste bojarna bort om man inte vill uppfylla kraven för sjömärken.
– Vi vill att de ska ta steget fullt ut och ordna en märkning som är godkänd fullt ut. Men vi måste följa internationell norm.