Enligt arrangörerna hade Volvo Ocean Race när den anordnades 2012 i Irland runt 40 000 besök per dag.
Det resultatet ska ha slagits med råge under förra veckans evenemang i Göteborg då man i genomsnitt ska ha haft 42 000 besök per dag.
Med tanke på dåligt väder och hur glest det stundtals var under vardagarna förra veckan får man därmed förmoda att tävlingen hämtade in en stor del av siffrorna under senaste helgen.
– Det är fantastiskt roligt att så många människor kom till Frihamnen för att vara en del av folkfesten, säger Ola Åstradsson, projektledare för Volvo Ocean Race hos Göteborg & Co i ett pressmeddelande.
Sponsras med skattepengar
Som SVT Nyheter Väst tidigare rapporterat sponsrade Göteborgs stad och Göteborg & Co jippot med 25 miljoner ur skattekassan.
Göteborgaren och infrastrukturministern Anna Johansson, (S), stöttade Göteborg i det beslutet när hon besökte tävlingen i lördags.
– Det är väl investerade pengar, marknadsföringsvärdet när bilder från Göteborg kablas ut över värden är svåra att mäta i pengar, sa hon bland annat.
Även näringslivet lär ha gjort många slantar under veckan.
Enligt Gothia Towers, som stod för maten, sålde man bland annat 2 500 räksmörgåsar, 9 500 hamburgare och 5 700 wraps till besökarna.