Rostiga spårvagnar tas hem

Uppdaterad
Publicerad

Göteborgs stad häver nu avtalet med Ansaldobreda. Istället ska ett annat företag rostsanera M32-vagnarna.

Turerna har varit många mellan Göteborgs stad och den italienska spårvagnstillverkaren Ansaldobreda. I september gick kommunen ut med att man vill häva ett tilläggsavtal man har med företaget. Avtalet gällde de M32-vagnar som visat sig ha rostskador och som skulle ha reparerats i Stockholm av Ansaldobreda.

Misslyckande

Men ett år senare hade italienarna inte lyckats rostsanera en enda vagn. Enligt avtalet skulle bolaget reparera 16 vagnar före 2016.

Spårvagnshärva

Göteborgs stad har velat att någon annan ska få uppdraget att reparera vagnarna, så att de slutligen kan komma ut i trafik. Nu hävs alltså avtalet vilket öppnar nya dörrar för kommunen. 

– Nu börjar arbetet med att hitta en stabil leverantör för bland annat rostsanering av våra spårvagnar, så att vi kan få vagnarna i trafik så snart som möjligt. Då kan vi också uppfylla målen om god kvalitet i vår kollektivtrafik, säger Stefan Eglinger i ett pressmeddelande.

Nu måste man genomföra en offentlig upphandling innan reparationerna kan dra igång. När den kan vara klar vet man inte, men troligtvis under 2016.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Spårvagnshärva

Mer i ämnet