Hittills under höstterminen har åtta nya fall av misshandel polisanmälts och tretton anmälningar har kommit till skolinspektionen. Foto: SVT

Stora problem på Lövgärdesskolan

Uppdaterad
Publicerad

Lövgärdesskolan i Göteborg har sedan höstterminen startade anmälts 15 gånger till skolinspektionen, och dessutom har 8 fall av misshandel polisanmälts. Flera föräldrar säger nu att det är så stökigt på skolan att eleverna inte känner sig trygga.

I köket hemma hos Stig Eriksson i Angered möter vi föräldrar till barn i Lövgärdesskolan. Stig har själv en son som går i fyran på skolan.

– Varje dag kommer han hem och jag frågar ”Är det nu slagsmål igen?” och han säger ”Ja, det är slagsmål i stort sett varje dag”. Han berättade alldeles nyss att det var slagsmål igen mellan en kille och en tjej, säger Stig Eriksson.

En annan förälder vittnar om att det var mycket stökigt på skolan när hon var där för att se hur hennes barn hade det.

– De skriker och springer runt. Man kan inte tro att det är fyror, de är som dagisbarn, säger Samia Chehade.

”Självklart är det allvarligt”

Lövgärdesskolan är en 4-9-skola med 380 elever. När SVT Nyheter Väst besöker skolan möts vi av en kaotisk miljö med barn som springer ut och in i klassrum. En pojke i fyran visar upp sina såriga knogar, han har varit i slagsmål. En tjej i nian visar en svullen hand, hon har blivit så arg att hon slagit näven i väggen.

– Självklart är det allvarligt om elever är otrygga, säger Marika Andersson som är rektor på Lövgärdesskolan. Hon är nyanställd och började i somras.

– Det händer fortfarande mycket på skolan, det är bråk mellan elever och vi har haft oturen att ha lärare som varit sjuka och fått in olika vikarier.

I våras gjorde skolinspektionen tillsyn av Lövgärdesskolan, vilket ledde till ett föreläggande om att sätta in åtgärder mot den otrygga miljön senast i augusti. Men hittills under höstterminen har åtta nya fall av misshandel polisanmälts och femton anmälningar har kommit till skolinspektionen.

– Fortfarande finns det jättemycket att jobba med. På tre och en halv månad kan jag inte förändra en skola. Men ge mig tid, säger Marika Andersson.

Vill ha snabba resultat

Skolan jobbar nu bland annat med att ta fram tydligare rutiner för personal och elever, och att minska omsättningen på personal. Men Stig Eriksson vill se snabbare resultat.

– Man får ju översätta det till verkligheten. Det går väl jättebra att skriva ner detta på ett papper, men vad händer? Ingenting.

– För en oinvigd kan det låta som att det bara är pappersprodukter, men vi måste ju börja med de stegen, säger rektorn Marika Andersson.

”Lär sig ingenting”

Stig har själv polisanmält en händelse där hans son blev slagen, och han är nu orolig för sonens skolgång.

– Han lär sig ingenting. Han är ju rädd när han går upp till skolan. Och om man sitter och är rädd så kan man inte koncentrera sig, då är man ju rädd att få en smäll istället.

Rektorn Marika Andersson säger att hon har förståelse för att föräldrarna vill se snabba resultat.

– Det är ju inte det att jag förringar problemen, utan jag vet ju att det är så här. Men jag vet också att det kommer bli bra även om det inte går så snabbt som man skulle önska.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.