Foto: SVT.

Elcykeln intar vägarna

Publicerad

I takt med att allt fler elcyklar syns på våra gator ökar även risken för trafikolyckor. Det blev Linnea Söderholm varse en dag när hon fick väja i sista sekund för att inte köra på en hund.

Enligt cykelfrämjandet ökar försäljningen av elcyklar med omkring fem procent om året. Cyklarna har blivit populära på grund av att de hjälper till och driver cykeln, någonting som innebär att cyklisten kan åka längre än på en normal cykel, samtidigt som den har lägre miljöpåverkan än en bil.

Nära att köra över en hund

Men enligt en undersökning som genomförts på uppdrag av Trafikverket kan elcyklarna leda till fler och mer allvarliga olyckor – och det är något Linnea Söderholm lagt märke till.

– Jag var nära att köra över en hund härom dagen, personen som höll i kopplet förstod inte att jag kom på en elcykel i hög fart. Nu förstod jag situationen och man måste ju ha trafikvett. Men det måste också finnas en medvetenhet hos andra att man kan komma i högre hastighet än brukligt, säger hon.

”Är här för att stanna”

På Cykelfrämjandet ser man glatt på elcykelns framfart. Den leder till att fler cyklar eftersom det vanligtvis är bilförare och inte traditionella cyklister som skaffar elcykel. Det innebär att fler människor skaffar sig en vana som leder till motion och bättre hälsa, men också att miljön blir bättre då bilen i stället lämnas hemma i garaget.

– Jag tror att elcykeln är här för att stanna eftersom den fyller en viktig lucka mellan de avstånd som folk traditionellt sett som cykelavstånd och de avstånd som folk traditionellt sett som bilavstånd. När de tidigare kanske kände ”Det här är för långt att cykla”, så känner de nu att det går bra med hjälp av elmotorn, säger cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren.

Svårare att urskilja i trafiken

Strömgren menar att det inte finns tillräckligt statistiskt underlag för att säga att olyckorna på elcykel är fler. Men enligt en rapport från Trafikverket har de som använder dem dels högre medelålder och lägre cykelvana än den genomsnittliga cyklisten. Även hastigheten är en riskfaktor då elcyklister håller högre genomsnittshastighet och är svårare att urskilja för medtrafikanterna.

– Det går väldigt fort, man måste tänka på ett annat sätt när man rundar hörn och vid övergångsställen, man måste vara mycket mer noggrann att folk ser dig också eftersom det går så mycket fortare och det är folk inte vana vid, säger Linnea Söderholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.