Kvinnodominerad genusskola öppnar

Uppdaterad
Publicerad

På torsdagen invigdes Umeås första genusförskola på Hedlunda i centrala Umeå.

Trots förskolans profil så är könsfördelningen bland de anställda allt annat än jämställd.

Genusförskolan har redan varit igång i några veckor där 50 barn går i det energisnåla, så kallade passivhuset. Förutom hållbarhet så ska genustänket genomsyra verksamheten och mycket handlar om medvetenhet.

– För någon vecka sen berättade en pedagog att de sjöng ”han” hela tiden. Det handlar inte om att ändra texten utan att vara medveten, reagera och problematisera varför det ser det ut som det gör. Normer kring genus bestämmer så mycket om vad som upplevs som normalt för killar och tjejer och riskerar att begränsa, säger Anna Olausson som är verksamhetsutvecklare och förskolans forskarstöd när det gäller genusfrågor.

Bara två män bland lärarna

Umeå är en av sju kommuner som deltar i ett landsomfattande nätverk för att skapa mer jämställdhet bland dem som jobbar inom förskolan och få fler män att söka sig dit. Men bara nio procent av de anställda inom förskolan i Umeå är män. Det är mer jämfört med många andra kommuner och Umeå ses som en förebild. Men det här är inget som prioriteras i den nystartade genusförskolan, av de 14 pedagogerna är bara två män.

– Vi har sett till kompetensen i första hand. Vi tycker det är värdefullt att det också finns män här, men det är inte det som i första hand ger en jämställd förskola, säger Anna Olausson.

Förskolläraren Karla Larsson håller med.

– Tänker du att det ska vara 50-50 så gör du en skillnad på vad män och kvinnor har att erbjuda. Vi ska inte göra den skillnaden, säger hon.

Behövs det inte manliga förebilder i förskolan då?

– Det innebär att du gör skillnad på män och kvinnor, så nej, det tycker jag inte, säger Karla Larsson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.