Krister Olsson, Balticgruppens grundare. Foto: SVT

Han skänker bolag värt tre miljarder

Uppdaterad
Publicerad

Balticgruppens grundare och ägare, Krister Olsson, skänker bort hela sitt företag värt cirka tre miljarder kronor till sina tre barn.

Det här berättar han i en exklusiv intervju med SVT Nyheter Västerbotten.

– Jag avvecklar mitt ägande, kanske inte hela mitt engagemang i framtiden men åtminstone mitt ägande överförs till mina tre barn, Johanna, Markus och Jonas. Makten över besluten kommer nu att ligga helt hos dem, säger Krister Olsson.

Balticgruppens grundare har varit en av norra Sveriges mäktigaste företagare och samhällsbildare. Han har genom sitt företagande bidragit till att en mängd verksamheter har kunnat starta. Han har bland annat utvecklat Umedalenområdet, Ersboda och Strömpilsplatsen.

Ändrat bilden av Umeå

Genom byggandet av Väven och Utopia där Balticgruppen varit drivande har Umeå stad fått en helt ny framtoning. När han nu lämnar över hela sin koncern, Fort Knox och Balticgruppen till sina barn, är det en ny epok i Balticgruppens historia. Han säger att han planerat det en längre tid men att det ändå inte är ett lätt steg att ta.

– Jag har varit företagare och entreprenör sedan 1963, i över 50 år, och det är klart att från en dag till en annan bara säga tack och adjö det kanske inte är så lätt, säger Olsson.

Bolag värda tre miljarder

Det handlar om stora värden, drygt tre miljarder kronor, som finns i de två bolagen Fort Knox och Balticgruppen.

– Ja, men alla värden i den här gåvan de ligger i de företagskonstellationer som jag nu skänker bort och inom den ramen hoppas jag att de fortsätter att vara och generera sysselsättning, utveckling och framtida vinster.

Vad ska du göra nu då?

– Kanske jag kan engagera mig lite mer i samhället kring utveckling och planering och vara ännu mer irriterande för politiker och tjänstemän än vad jag har varit, säger Krister Olsson med ett leende på läpparna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.