Hjälptelefonen kommer att vara öppen under några timmar varje eftermiddag, men om behovet visar sig finnas så kan den utökas framöver.
– Vi tror att ensamkommande flyktingbarn har många frågor, exempelvis om anvisningskommuner, var de ska bo och när de ska börja skolan, säger Ola Mattsson, programchef för Rädda Barnen i Sverige.
Dessutom ser organisationen hjälptelefonen som ett sätt att samla mer kunskap om de ensamkommande flyktingbarnens situation, som kan slussas vidare.
Stort behov att prata
På många av de boenden där barnen bor är språkkunskaperna otillräckliga, förklarar Mattsson. Men för ett ensamt barn finns stora behov av att prata.
– Barnen ska kunna ringa för att få stöd och rådgivning, men många behöver också bara tala med någon på sitt eget språk.
Flera språk
De som bemannar telefonlinjen kan prata arabiska, engelska och dari (som talas i Afghanistan).
– Vi börjar så här. Vi har rekryterat utbildade socionomer som kan språken. Om det behövs så kan vi utöka till fler språk framöver, exempelvis med tigrinja som talas i Etiopien och Eritrea, säger Mattsson.
Barnen kan ringa helt anonymt till hjälplinjen.
– Man ska kunna prata helt fritt. Vi kollar inte vem som ringer, säger Ola Mattsson.