Enligt FN:s världsturismorganisation ökade turismen i världen med 4,4 procent och med 5,0 procent till och i Europa under 2015. Totalt blev det 60,4 miljoner övernattningar i Sverige under 2015, en ökning med drygt fyra miljoner eller 7,1 procent jämfört med året innan.
Stor ökning i Västernorrland
Ökningen av antalet övernattningar i Västernorrland följer ungefär rikssnittet och hamnade på 7,7 procent. Men det som får Västernorrland att sticka ut rejält i statistiken är ökningen av utländska besökare. Antalet övernattningar gjorda av utländska besökare ökade under 2015 med inte mindre än 39,8 procent. Från 120 000 besökare till 170 000. Tvåan Örebro kom upp i 16 procent.
– Olika marknader är intresserade av olika saker. Jobbar vi till exempel mot den tyskspråkiga marknaden så är det naturen som lockar och drar både hos oss och i destination Sundsvall. Men pratar vi Norge då måste vi prata sol och bad, prisvärd shopping och god mat säger Maarja Edman analysansvarig vid Höga Kusten destinationsutveckling.
Norrmän och tyskar
Norge och Tyskland är de enskilt största utlandsmarknaderna, därifrån ökade antalet övernattningar med 7,6 respektive 4,6 procent. Besökarna från nästan samtliga länder i Europa ökade utom från Ryssland som minskade med nästan 30 procent.
Utveckla näringen
Under torsdagen samlades ett trettiotal personer i Härnösand för att utveckla turismen i Västernorrland och locka ännu fler besökare. Mycket handlar om att turisterna ska känna sig välkomna, få en bra upplevelse och rekommendera andra att åka hit.
– Det handlar dels om att utveckla företagen men även om hur man bemöter gästerna, säger Peter Sasebro, tillväxtsamordnare vid Landstinget Västernorrland.
De som reser långt
Kanske kan även Västernorrland locka till sig turister från länder utanför Europa. Under de senaste sex åren har de långväga besökarna ökat sin andel av de utländska övernattningarna i Sverige från drygt tio till drygt 20 procent, vilket betyder att var femte utländsk övernattning var från ett utomeuropeiskt land under 2015.