Ett ”förödande” förslag, skriver Sveriges Åkeriföretag i en skrivelse. De motsätter sig förslaget och vill ha ytterligare besked om det är miljöskäl eller säkerhet som ligger bakom planerna.
– Vi kan inte se att något av dessa argument håller, framhåller åkeriföretagen.
Risk för kemolycka
Deras huvudargument är att körsträckan för västlig trafik – till eller från Jämtland och Norge – förlängs med tio kilometer, men de anser också att det är ett rent farligt förslag. Trafikomläggningen skulle dirigera trafiken med farligt gods till ett område med tusentals människor och en trång trafikmiljö: Birsta.
– Idag går transporterna via Bergsgatan och det är visserligen centralt men eftersom hastigheterna inte överskrider 20-30 kilometer i timmen på den sträckan är risken minimal. Inte ens om det inträffar en olycka är risken särskilt stor att något springer läck, menar Markus Sundström som är vd för åkeriföretaget Sundfrakt.
Trångt och farligt
I Birsta skulle de farliga transporterna hamna i en trafikmiljö där hastigheterna är högre och olycksrisken större. I sitt remissyttrande till länsstyrelsen, kommunen och Trafikverket kallar man trafikomläggningen för förödande och exemplifierar med scenariot att en tankbil med väteperoxid från kemifabriken i Alby råkar ut för en olycka och springer läck. Enligt åkeriföretagen skulle stora delar av Sundsvall drabbas, som de skriver, hårt.
– Trafiksituationen i Birsta är direkt olämplig för tung trafik. Där finns ett hårt tryck från privatbilismen med trafikstockningar och trånga rondeller. Det är absolut inte en plats för ytterligare tung trafik. Den investering på 7,5 miljoner som SCA startat vid Östrandsfabriken kommer att öka trycket ytterligare på timmervägen