Nivrenaskolan kritiseras av Skolinspektionen

Uppdaterad
Publicerad

Efter att ha inspekterat Nivrenaskolan i Njurunda kräver nu Skolinspektionen att Sundsvalls kommun genomför flera förbättringar i verksamheten.

Under hösten 2015 fick Nivrenaskolan besök av Skolinspektionen och nu har resultatet av deras inspektion kommit.

Den 22 sidor långa rapporten innehåller svidande kritik mot hur arbetet på skolan sköts. Inledningsvis konstaterar man att bara 61 procent av eleverna i årskurs 9 uppnådde kunskapskraven i samtliga ämnen, vilket kan jämföras med andelen i riket som var 77 procent.

Inspektionen jämför på flera olika sätt skolans resultat med övriga Sveriges. Men hur man än räknar så ligger Nivrenaskolans resultat lägre än riksgenomsnittet. Det här är heller inget nytt problem för skolan.

Dåliga resultat länge

I Skolverkets statistikdatabas SALSA framgår att Nivrenaskolan år 2014 och under längre tidsperiod än tio år tillbaka nått lägre kunskapsresultat än vad som kan förväntas med hänsyn taget till bakgrundsfaktorer så som kön, föräldrars utbildningsnivå och svensk/utländsk bakgrund.

Rädsla för personal

När det gäller trygghet och studiero uppger 88 procent av eleverna att de kände sig trygga på skolan. Men i samma enkät uppgav 17 procent av eleverna att det fanns personal på skolan som de var rädda för, en för riket hög siffra. Mindre än 60 procent av eleverna uppgav att de hade studiero på lektionerna.

Många rektorer

Skolinspektionen konstaterar att förutsättningarna för skolans arbete att nå höga kunskapsresultat har påverkats negativt av att skolan letts av 13 olika rektorer under en period på 15 år.

Förelägganden

Skolinspektionen kräver nu att Sundsvalls kommun förändrar skolans arbete på en rad områden. Senast den 25 februari  2016 ska t ex skolans bedömning och betygsättning av eleverna förändras. ”Eleven ska, när omdömen ges eller betyg sätts i olika ämnen, enbart bedömas utifrån de nationella kunskapskraven och inte utifrån andra kriterier som läraren och skolan själv upprättat”, är bara ett exempel på Skolinspektionens krav.

Inspektionen ställer även krav på förändringar i skolans ledning, kompetenshöjning hos lärarna, ökat elevinflytande, förbättring av särskilt stöd och ökad trygghet och studiero.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.