SVT nyheter avslöjade i går att det finns över 120 mil järnvägsräls i Sverige som borde ha bytts ut redan på 1990-talet. Den aktuella rälsen tillverkades av SSAB i Domnarvet mellan 1976 och 1982. Och Trafikverkets egna utredning visar att den rälsen kan dela sig på mitten och falla i två delar. Vilket kan leda till att tåg spårar ur.
– Om det är så att den är utdömd borde man ju byta ut den för att tänka på passagerarna, säger resenären Alice Wikner.
– Det är inte bra. Det blir ju bara sämre och sämre. Olyckorna har hänt och kommer kanske att ske igen och det vill man ju inte vara med om, säger resenären Håkan Lindahl
Tillbakavisar oron
Från Trafikverkets håll tillbakavisar man oron och säger att rälsen inte är något säkerhetsproblem eftersom den besiktigas och byts ut där den spruckit.
– Vi har känt till den här rälsen under många, många år men vi har begränsad mängd pengar och vi har en väldigt sliten anläggning i hela landet. Så vi har inte råd att byta allting som vi skulle vilja, säger Morgan Rehn, avdelningschef på Trafikverket.