Vraket fortsatt kvar

Uppdaterad
Publicerad

Elva år har gått men ännu ligger M/S Heri förlist och hoten om böter förblir tomma. Den gamla skonaren kan utgöra en miljörisk men ingen akut sådan – och det gör att Sundsvalls kommun inte får bärga vraket.

2004 sjönk skonaren M/S Heri nedanför det gamla industriområdet Nyhamn och Sundsvalls kommun har sedan dess för en lång kamp med ägaren för att förmå denne att bärga vraket.

Byråkratiska missar

SVT har tidigare berättat om kommunens hot om vite. Men kommunens ansökning om vitesföreläggande mötes åter av ett avslag i Mark- och miljödomstolen i Juli.

– Vi gjorde en miss igen, vi förela ägaren att plocka upp den i mars. Vi anlitade polisen i Jämtland och han har skrivit under pappret men vi har angett fel datum för beslutet på pappret som gick till polisen och då tycker domstolen att vi inte kan visa att ägaren verkligen har fått beslutet, säger Lena Eriksson, miljöinspektör vid Sundsvalls kommun.

Tidigare har kommunen missat att upphäva ett gammalt beslut, vilket också ledde till ett avslag.

– Det är en del som gått snett i detta ärendet och det är inte bra.

Miljöfara – men inte akut

Kustbevakningen har på uppdrag av kommunen undersökt vraket för att ta reda på om det utgör en akut miljörisk. Vilket skulle göra att kommunen varit i sin rätt att plocka upp vraket utan ägarens medgivande. Men i sin rapport slår kustbevakningen fast att:

– Bedömning görs att det inte finns akut risk för oljeutsläpp. Inga pågående utsläpp konstateras runt fartyget eller från dess maskinrum. Det kan inte uteslutas att det fortfarande finns mindre mängder olja kvar ombord i fartyget.

Och det är bland annat risken att kvarvarande olja släpps lös då vraket rostar som gör att kommunen driver ärendet.

– Vi ser också att det rör sig på botten i förorenade sediment och då frigörs förorenade sediment, dessutom är det en farlig plats som vi vet att folk dyker på platsen och spända vajrar kan lossna. Vi ser det som en risk att ha vraket liggandes här, säger Lena Eriksson.

Såldes efter förlisning

Kort efter att M/S Heri sjönk, bytte vraket ägare. Det såldes till en man i Östersund. SVT har pratat med ägaren som säger att han inte har ekonomi att bärga skeppet.

Om ägaren trots hot om böter vägrar plocka upp vraket får kommunen göra det?

– Det finns möjligheter att företa åtgärder på den felandes bekostning. Vi får röra den om den akut börjar läcka olja. Då finns det en överhängande risk att det blir skattebetalarna som får stå för notan, säger Lena Eriksson.

Kvar på obestämbar tid

Kommunen anser sig varken ha anledning eller möjligheter att spendera pengar om det inte är en akut miljörisk.

– Vår förhoppning är att när vårt beslut delgivits och vunnit laga kraft så kommer ägaren att rätta sig efter det, annars måste vi avvakta och göra riskbedömningar om det är motiverat att kommunen plockar upp den, säger Lena Eriksson.

Är det inte kostsamt att ständigt scanna av vraket?

– Vi tittar hur det ser ut, det är inte så kostsamt. Kustbevakningen har hjälpt oss tidigare att dyka. De kanske kan göra det igen, säger Lena Eriksson, miljöinspektör vid Sundsvalls kommun.

Har kommunen tillräckliga möjligheter att att få vraket upplockat?

Vi skulle kanske önska att det fanns ett producentansvar för bekostning av båtars skrotning, det har naturvårdsverket förelagit. Vi ser ju längre fram i tiden när många plastbåtar inte kommer att  användas längre att det blir ett miljöproblem, säger Lena Eriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.