Orange är det nya svarta – fast tvärtom. De tidigare orangea snöstörarna har bytts ut till svarta varianter i länet. Foto: Daniel Gustafsson/Svt (arkiv)

Färgbyte inför vinterns snöröjning

Uppdaterad
Publicerad

Orange är det nya svarta, fast tvärtom. Det är vad som gäller för vinterns snöröjning.

När snön lyser vit längs, och på, länets vägar rycker snöröjarna ut för att göra vägbanan farbar. För att de inte ska köra utanför vägen eller ploga sönder något brukar orangea snöstörar visa var skåpet ska stå. Men som en del observanta bilisterna kanske redan har märkt är den färgade pinnen snart ett minne blott.

– Man har infört en ny standard när det gäller reflexerna på de här störarna. Reflexerna ska bli större och då har Svevia som har hand om störarna valt att även byta färg på dem till svart, säger Karl Åkerlind på trafikverket.

Färgbytet redan skett

Färgbytet har redan börjat ske längs vägarna i norra länet som ett led i att fasa ut de gamla orangea ”snöpinnarna”.

Men svart färg, blir de inte svåra att se då?

– Störarna är till för plogbilarna och de tittar efter reflexen istället för själva pinnen. Sedan så ser man nog kanske de nya störarna lättare nu när de avtecknar sig mot den vita snön.

Bakgrunden till färgbytet handlar inte bara om ny standard. På olika håll i landet har entreprenörerna valt andra färger, något som Karl Åkerlind tror kan leda till ett områdestänk.

– Jag tror det är i Heby eller i Sandviken man har valt att göra störarna blå och på något annat ställe tror jag att de skulle vara gula. Det blir nästan som att varje län får sin egen färg, säger han.

Populära hos tjuvar

Gul, blå, svart eller orange. En sak verkar i alla fall vara säker – snöstörarna är populära hos tjuvarna.

– Det är väldigt många som stjäl snöstörar och använder dem på sina privata vägar. På en stäcka utanför Västerås stals det omkring 50 stycken vid ett och samma tillfälle. Då vi är de första att sätta svarta störar blir det lättare att se om de har hamnat på villovägar, säger Karl Åkerlind.

Enligt Karl Åkerlind finns det inte några krav från trafikverkets sida när det gäller färgen på ”snöpinnarna”. De krav som finns gäller reflexens storlek, höjd och placering.

Fakta

Snöstörar ska placeras enhetligt en på vardera sida om vägen var 60:e meter. Materialet i störarna skiljer sig med allt från björksly till bambu. För störarna, utplacering och inhämtning, betalar trafikverket omkring 580 kronor per kilometer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.