Gymnasieskolans svar på Sveriges usla Pisa-resultat

Uppdaterad
Publicerad

Sveriges dåliga Pisa-resultat och ungdomars minskande intresse för böcker har lett till ett läsprojekt på Calforska gymnasiet i Västerås, där man nu läser skönlitteratur 20 minuter varje dag och låter sig inspireras av författarbesök.

På Calforska gymnasiet pågår nu ett sex veckor långt läsprojekt i syfte att öka läsförståelsen och läslusten. Alla elever på estiskt linje har ett speciellt schema som styr de dagliga tjugo minuterna av läsning och lässtunden den kan infalla på alla typer av lektioner.

– Visst det tar ju lite tid från andra ämnen, och vissa lärare tycker nog att det inskränker på deras lektioner men totalt blir det ju inte så mycket tid, och dessutom ingår ju läsning och läsförståelse i alla ämnen numera, så vi har prioriterat läsningen helt enkelt, säger Thomas Lagerlöf en av svensklärarna i projektet, som även han nu har förmånen att läsa skönlitteratur på lektionstiden eftersom även lärarna ingår i projektet.

Överlycklig

Linnea Johnsson går i ettan på estetisk linje och hon är överlycklig över att få läsa på lektionstid och även om inte alla elever är lika begeistrade i läsning som hon, tycker hon det verkar som att de flesta klasskompisarna uppskattar lässtunden.

– Man väljer ju sin bok helt själv och som jag märker det är det helt tyst nu under lässtunden på lektionerna. Jag tror det är bra med avbrott också i de vanliga lektionerna och det tror jag är bra för alla, för det känns som att det blivit lugnare på lektionerna nu, säger Linnea Johnsson som är inne på sin tredje bok redan och som tillsammans med kamraterna i ettan ska utvärdera projektet nästa vecka.

Bakgrunden till läsprojektet är rapporterna om sviktande bokläsarintresse hos unga och sveriges dåliga PISA resultat senast, det var det som fick lärarna i svenska på Calforska gymnasiet att dra igång projektet som nu är inne på sin sjätte och sista vecka.

Försöker inspirera

Förutom läsning varje dag försöker man även inspirera eleverna med författarbesök, och författaren Jonas Hassen Khameri som besöker eleverna den här dagen, han gillar projektet.

– Skitbra att försöka att få in även skönlitteratur i det vardagliga läsandet. Ungdomar som jag möter är otroligt snabba på ta in korta texter och ord som de läser via mobil och paddor och sånt, så jag hoppas att det här med skönlitteratur funkar, säger Jonas Hassen Khameri, innan han tar sig an elevernas frågor om allt från författarskap och skrivkramp till frågor om hans inkomster och frisyr.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.