– Kravmärket är ett riktigt premiumkvalitetsmärke, där det finns många kriterier i form av icke besprutade skogar, en väldigt bra spårbarhet och så vidare, det finns ett väldigt bra system, säger Tommy Innala, vd för Polarica.
Men det system för miljömärkt mat som den ledande inköparen av vilda bär i Sverige refererar till har inga krav på hur långt en vara får transporteras. Polarica skickar sina vilda svenska KRAV-bär till Polen och tillbaka för packning.
– Det finns inte riktigt en ekonomisk substans i att packa dem i Haparanda eftersom våra KRAV-bär är en väldigt nischaktig produkt.
Enligt vd:n för Polarica har företaget inte råd att packa på mer än ett ställe och ser Polen som en central plats, eftersom det köper stora volymer odlade bär där.
På organisationen KRAV diskuterar styrelsen att införa skärpta transportregler, men enligt regelchefen Lars Hällbom är det komplicerat.
– Det är svårt eftersom kravprodukterna ofta samtransporteras med andra produkter och då är våra möjligheter att påverka de här samtransporterna begränsade, säger Lars Hällbom.