Så kan sjukvårdsrådgivningen bli säkrare

Publicerad

Patientsäkerheten vid samtal till 1177 blir högre när uppringaren får svara på öppna frågor om sitt eller en anhörigs sjukdomstillstånd. Det visar en ny studie gjord av forskare vid bland annat Mälardalens högskola (MDH).

Det är forskare vid Mälardalens högskola, Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet som gjort en studie av samtal till sjukvårdsrådgivningen 1177. Resultatet visar att patientsäkerheten ökar om uppringaren får svara på öppna medicinska frågor om sitt mående istället för slutna frågor som alltså kan besvaras med ja eller nej.

Öppna frågor ger sjukvårdsrådgivarna mer information om symptomen och därmed ett bättre bedömningsunderlag som ökar förutsättningarna för att ge uppringaren rätt sjukvårdsrådgivning.

– Resultaten från vår studie kan direkt användas av sjuksköterskor som arbetar med telefonrådgivning för att ge högre patientsäkerhet och minska antalet anmälningar om patientskada, säger Inger K Holmström, professor i vårdvetenskap vid MDH.

Totalt har 52 samtal analyserats och jämförts med tidigare forskning. Förutom att sjuksköterskorna i de normala samtalen ställde fler öppna medicinska frågor använde de sig också mer av patientaktiverande samtalsstrategier, så som att humma med och uppmuntra uppringarens berättelse.

– Att använda detta arbetssätt för en högre patientsäkerhet tar inte längre tid. Enligt vår analys var samtalen ungefär lika långa, cirka 5,5 minuter, säger Inger K Holmström.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.