Från oktober kan varje patient som tycker sig behöva hjälp av specialist själv skicka en vårdbegäran. Hälso- och sjukvårdsdirektören Lennart Iselius säger att beslutet togs i politisk enighet.
– Det var väldigt enigt och positivt.
Tidigare har patienter behövt göra ett besök på vårdcentralen för en bedömning om remiss ska skickas eller ej.
– Det kan ju ha känts lite onödigt, det här blir mycket bättre för patienten, säger Lennart Iselius.
För stressade primärvårdsläkare också?
– Ja, och erfarenheter från andra håll i Sverige visar att patienter själva är väldigt bra på att beskriva sina symtom.
Den som vill gå till en specialist kan själv ringa, skriva ett brev eller skicka ett formulär med en vårdbegäran, som Lennart Iselius påpekar kommer att bedömas på samma sätt som remisser från läkare.
– Det är inte säkert att det blir ett besök hos specialisten, det kanske är en vårdcentral som behövs.
Beslutet gäller även akutmottagningen.
– Många har ju åkt dit på eget bevåg ändå och vi har inte motat dem i dörren, men nu blir betydligt enklare.
Betyder det att det inte finns någon upplevelse av att patienter söker vård i onödan?
– Den som väljer att åka in akut, vilket många i storstäder gör, riskerar ju att bli sittande och få vänta väldigt länge, men vi har planer på att starta en primärvårdsakut, så att man kan dela upp efter allvarlighetsgrad och samtidigt ha nära till allt på sjukhuset.
Innebär det här att ni ska anställa mer personal någonstans?
– När andra landsting har infört detta har det inneburit en liten ökning av administration.
Landstinget kommer också att starta ett kontaktcenter, dit patienter kan vända sig med frågor.