Tyst hoj framtidens melodi

Uppdaterad
Publicerad

Framtiden är tystare, i alla fall om man får tro miljökonsulterna som arbetar för Sveriges motorcykelförbund.

En start på Malmabanan, utanför Västerås, brukar höras ordentligt, men just nu testar förbundet en elmotorcykel. Miljöhänsyn är nämligen en viktig drivkraft inom sporten. Bland annat hyr förbundet in konsulter för att jobba med till exempel utsläppen, men för sporten är ljudet ett minst lika stort problem.

– De allra flesta banor är hotade idag av nedläggning på grund av ljud och det gäller hela europa. Ta Belgien, som är tätbefolkat, där tror jag man har fem banor kvar, av 180 banor för femton år sedan och orsaken är ljudet, säger Per Westling, generalsekreterare på Svemo, Sveriges motorcykel- och skoterförbund.

Mikael Norén testkör elmotorcykeln och han är positivt överraskad och tycker att den går otroligt fint in i kurvorna och att den är lätt att vända.

Men saknar du inte bullret och känslan?

– Jo det är klart, som motorsportälskare så gör man ju det, säger Mikael Norén som är miljökonsult och amatörförare.

Cykeln, som proffsen skulle kalla en prototyp, har lite lägre prestanda än en 125:a, väger drygt 90 kilo och batteriet klarar knappt en halvtimmes körning. Det är inte traditionella motorcykeltillverkare som varit först med elmotorcyklar, utan de som kan göra kraftfulla batterier, till exempel telefonbranschen.

– De gamla tillverkarna kommer säkert att jobba väldigt hårt på att få upp prestandan på elmotorcyklarna så att de är minst lika bra eller bättre än de motorcyklar som finns idag, säger Per Westling.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.