Med förhoppningar om att kunna dra ned på rökningen blickar nu flera europeiska länder nyfiket mot Australien. 2012 infördes där så kallade neutrala tobaksförpackningar, mörkgröna cigarettpaket utan logotyp och avskräckande bilder som visar effekterna av rökning.
Efter en segdragen strid med Philip Morris, som är världens största tobaksbolag, slog en skiljedomstol i Singapore fast att Australien har rätt använda de neutrala paketen. Beskedet kom i december förra året och nu väntas flera länder följa det australiska exemplet.
Flera länder gör som Australien
I maj i år införs neutrala paket i Irland, England och Frankrike. Kanada och Ungern meddelade i fjol att de kommer göra likadant, konstaterade tankesmedjan Tobaksfakta strax före jul.
I Norge närmar man sig nu ett lagförslag om neutrala förpackningar för både snus och cigaretter, efter att i februari förra året har presenterat hur de nya paketen ska se ut.
Besked från Sveriges regering
Riktigt där är inte Sverige än, men när sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S) besökte SVT:s Gomorron Sverige under måndagen kom frågan om neutrala tobaksförpackningar upp.
– Vi vill se en rad åtgärder som att ta bort smaker på cigaretter, se över exponeringsförbud i butik och se mer neutrala tobaksförpackningar, sade Wikström.
Men att lagstifta om fler rökfria miljöer i det offentliga rummet löser knappast problemet, svarade Emma Henriksson (KD), gruppledare i riksdagen och ledamot i socialutskottet.
– Vi vill få ner rökningen men vi kan inte förbjuda rökning i utomhusmiljöer. Det måste människor själva ta ansvar för, sade hon.
Industrin satsar på fattigare länder
Oavsett hur satsningar på hårdare regler och lagar mot rökning faller ut i enskilda länder är tendensen tydlig ur ett globalt perspektiv. På uppdrag av Världshälsoorganisationen WHO har forskare från flera länder deltagit i en kartläggning av hur tobaksindustrins marknadsföring utvecklats sedan 2005.
Resultaten presenterades i december förra året, och där visas att när ekonomiskt starka stater går på offensiven mot tobaksindustrin med syfte att värna människors hälsa – då storsatsar bolagen någon annanstans.
”Måste skärpa oss globalt”
Studien visar att reklamen är mycket mer intensiv och aggresiv i låginkomstländer jämfört med i höginskomstländer – något som fått WHO att efterlysa åtgärder.
– Det har skett betydande framsteg under det senaste decenniet, men nu måste vi skärpa våra globala ansträngningar så att människor världen över är skyddade från tobaksepidemin, sade Annika Rosengren, professor vid Sahlgrenska akademin som deltagit i studien.