Det är naturligtvis ljudet.
Alla skräckfilmer skräms med hjälp av dova eller skärande, obehagliga ljud.
Men det här är värre. Betydligt värre. När glasögon och hörlurar kommit på plats är jag avstängd från verkligheten och befinner mig i ett dåligt upplyst källarrum, med det obehagliga dova ljudet.
Ny svensk skräckfilm
Välkommen till källarrummet ”The Room” – den nya svenska VR-skräckisen som idag börjar visas på webben.
Där står jag. Framför mig en svart dörröppning, till höger en annan. Jag vänder mig bakåt och ser en vägg. Uppåt bara tak med rör. Till vänster en vägg.
Det är uppenbart att något otäckt är på väg, men kommer detta framifrån eller från höger? Jag hinner uppfatta springande steg, vrider mig snabbt igen och ser en liten varelse precis försvinna. Och så släcks ljuset.
Nu blir det riktigt obehagligt. Jag måste tvinga undan rädslan för att en kall hand plötsligt ska ta tag i mig. Det FINNS ingen kall hand här. Det är ett headset och hörlurar, det finns inga andra sensorer på mig.
Hemlig teknik
Vi hälsar på hos filmmakarna i studion Redstone VR i Stockholm: Svante Fjaestad och Samuel Härgestam har gömt sin kamera under en svart duk. De vill inte visa eventuella konkurrenter hur de gjort sitt hembygge.
Men kameran måste kunna filma runtom för att skapa rätt intryck, så det är lätt att gissa att det är åtskilliga linser på den dolda utrustningen.
– Vi är två nördar och när vi såg att de här VR-headseten började dyka upp så ville vi göra film. Då upptäckte vi ganska snart att det inte finns något färdigt system, så vi fick bygga vårt eget, säger Svante Fjaestad.
Han gör annars film- och ljudeffekter, Samuel Härgestam har läst teoretisk filosofi men ägnar sig mest åt IT och bioteknik. Att göra VR-film, virtual reality, innebär en hel del problem:
– Du ska få med dig allt som händer runt dig i en sfär, för att få en bra inlevelse. Ljudet måste också vara tredimensionellt så att det visar i vilken riktning saker händer, säger Fjaestad.
Svårt förstå att det inte är på riktigt
Men åskådaren får stå stilla. Kameran har inte flyttats under inspelningen, alltså kan man inte gå runt i rummet och leta efter spöket. Det skulle slå slint i skallen lite grann om man försökte.
– Just nu är VR-film en stationär upplevelse. Men inom spel t ex kan du röra dig och styra din position med hjälp av en handkontroll eller en gåmatta t ex, säger Fjaestad.
– Om man har en vanlig film börjar tittaren normalt tänka ”det här är inte verkligt”. Med VR är det annorlunda. Du måste anstränga dig att tänka att det här inte är verklighet, säger Samuel Härgestam.
Utvecklingen på området är explosiv just nu. Några stora filmskapare, Spielberg och Peter Jackson håller på med VR-film, det väntas flera filmpremiärer kommande vinter. Utrustningen för att se sånt finns att köpa hos elektronikkedja. I Sverige är det inte så många än.
– Vi känner bara till oss själva, säger de. Men vi vill få igång det i Sverige och samarbeta med andra filmskapare.
Kallar kårar
Vad var det?!
Ett ljud fick mig att vrida mig mot den mörka dörröppningen till höger. Det ÄR något där. Det ilar iskallt längs min rygg och håren reser sig på armarna...
– Vi har provat vår film på flera och ungefär hälften tycker att det här är intressant och lite läskigt. Den andra hälften tycker att det är så intensivt obehagligt att de måste avbryta och ta av sig grejerna. De klarar inte av att se klart, säger Härgestam.
Idag är det premiär. Men för att uppleva de otäcka två minuterna i ”The Room” måste man förstås ha rätt utrustning...