Preliminära siffror visar att 60 personer dödats i trafiken i Sverige i sommar, enligt Transportstyrelsen. Och det riskerar att bli fler. Köer uppstår ofta mellan Jönköping och Husqvarna där på- och avfarterna är många. Rolf Högberg är trafikpolis i Jönköping sedan många år och har sett bilarna bli fler och avstånden mellan dem minska.
– Ibland smäller det. Folk är jäktade. Trots att det är semester. Då har de tydligen bråttom hem till jobbet, säger han ironiskt.
Onykterhet och vårdslöshet
Polisen kommer att ha extra övervakning på E4, E20 och E18 och titta efter onykterhet, tokiga omkörningar och hög hastighet.
– Påkörningar på grund av för korta avstånd kan drabba vem som helst. Och det räcker med ett par olyckor så proppar det till, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholmsregionen.
En bilbrand och ett motorstopp ledde till en mindre trafikinfarkt i huvudstaden förra helgen.
Semesterfirare som lämnar Smögen, Lysekil och andra orter längs Västkusten kan räkna med hårt trafikerade vägar.
– Kustvägarna är extra utsatta, typ väg 162 och 174, en helg som denna. På väg 44 och 47 i Skaraborg är det också risk för mycket trafik, säger Lennart Hjelm, tillförordnad trafikpolischef i polisregion Väst.
Lägg på en timme
Lägg gärna på en timme extra i planeringen för hemresan, tycker Tove Hägg på Stockholmspolisen:
– Det är väl bättre att råka komma lite för tidigt än att behöva stressa och ta risker i trafiken?
En rad större vägarbeten pågår: Broarbeten på E4 i Stockholm, på E6 och E45 i Västra Götaland samt på E18 i Värmland, och arbeten med mitträcken på E4 och E10 i Norrbotten. Vägarbeten skapar köer som skapar stress som skapar olyckor.
Andra tänker som du
Bästa planeringstipset, tycker Denny Josefsson, presskommunikatör på Trafikverket, är att inse att de flesta tänker som du.
– Om det är vackert väder på söndag vill du stanna så länge som möjligt och skjuter upp hemresan. Så tänker många andra också. Åk i så fall hem lite tidigare, säger han.
Och så de vanliga tipsen: Kör utvilad. Planera stopp. Och håll avstånden. Var är det farligast? Överallt och ingenstans, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen som håller reda på olyckssiffrorna.
– Det finns egentligen inga farliga vägar. Det beror på oss som kör hur farliga de blir, säger han.