Ska den ryska bilen Lada räddas av en svensk?

Publicerad

Trots lång erfarenhet av både svensk och amerikansk bilindustri är Bo Andersson något av en doldis. Att han skulle komma att driva ett av de största statliga ryska bilföretagen, Avtovaz, var inte något han hade räknat med.

Det är tidig morgon på den ryska bilfabriken Avtovaz vid floden Volga i staden Togliatti.  Det är här den klassiska Ladan har tillverkats sedan slutet av 60-talet. I centrum för uppmärksamheten står den svenske företagsledaren, Bo Andersson. Och det är ett tufft besked han framför till sina anställda:

– Vi vet att många varje dag går till jobbet påverkade av alkohol eller narkotika. Vi vet att folk kommer för sent. Första gången blir det en varning. Nästa gång avsked, säger han.

Tuff disciplin är det som gäller

Bo Andersson har erfarenhet av både svensk och amerikansk bilindustri, såväl chefsposter på Saab och inom General Motors koncernledning. Han startade sin karriär som officer på 70-talet.

– Det här företaget har varit misskött i många år. Medarbetarna uppskattar att få uppmärksamhet och att det ställs höga krav, säger han till NRK.

När Bo Andersson övertog produktionen av den ryska nationalklenoden ”Lada” för ett år sedan, var det nödvändigt att tänka nytt. De gamla bilarna hade ett skamfilat rykte och hade utvecklats dåligt. 

– Vi har fokuserat på kvalitet, kvalitet och åter kvalitet, säger Bo Andersson.

Putin stödjer verksamheten

Tillverkningen inom fabriken är nu uppe i knappt 600.000 bilar om året och det är med hjälp av finansiellt stöd från den ryska staten som hjulen rullar och fabriken överlever. 

Bo Andersson säger att han har fullt stöd av Rysslands president Vladimir Putin för det sätt han driver fabriken på. 

Hårda tag mot korruption och massupsägningar har gett Bo Andersson fiender.

– Det gick så långt att jag var tvungen att be om utökat skydd från regeringen. Vissa sa att det var ett test. Man ville se om den ryska regeringen grep in. Polis och militär beskyddar mig dagligen numera.

Varför kom du hit?

– Jag är 60 år och jag har jobbat i bilindustrin länge. Tillräckligt med pengar har jag. Det är hundra procent utmaning som gäller.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.