Godismarknaden totalt i Sverige är värd mellan 13 och 14 miljarder kronor per år, enligt Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta som är den största godisproducenten i Sverige.
Jordbruksverket för statistik över hur mycket godis vi totalt konsumerar. Enligt de senaste siffrorna från 2013 äter vi 17,1 kilo per person och år. Då räknas allt in – chokladpraliner i de finaste förpackningar, tuggummi, halstabletter och lösgodis.
Lösgodis överallt
Men just under påsken når plockgodisförsäljningen når sin absoluta topp. Lösgodiset smälter i var mans mun.
– Egentligen är julen en mycket större konfektyrhelg än påsken totalt sett, den varar längre och kunderna köper lite dyrare saker som chokladaskar. Men under påsken är det vad vi kallar sockerkonfektyr som ökar mest. Vi säljer ungefär 50 procent mer under påskveckan, säger Jacob Broberg.
Så mycket äter vi
I påsk väntas vi sätta i oss hela 530 ton till ett värde av 50 miljoner kronor – det mesta slevar vi upp från plockgodishyllorna.
– Fast det är faktiskt också en hel del choklad bland våra storsäljare i plockgodiset, säger Jacob Broberg.
Fakta: Populärast i påskägget
Cloetta listar kundernas plockgodisfavoriter till påsk:
drageägg
påskeskum
chokladgodis
colaflaskor