Foto: TT

Red Bull stäms för falsk marknadsföring

Uppdaterad
Publicerad

Red Bull ger dig vingar. Eller inte. Alla amerikaner som köpt en burk med energidrycken de senaste tolv åren har nu rätt till kompensation efter att tillverkaren stämts för falsk marknadsföring.

Knappt någon kan väl ha missat den välkända reklamjingeln ”Red Bull ger dig vingar”? Kanske har du också funderat på om det verkligen är ett mirakelgörande undermedel som säljs i de små aluminumburkarna. Svaret är, föga överraskande, nej.

Tillverkaren har stämts i USA och nu gått med på att betala totalt 13 miljoner dollar – närmare 94 miljoner svenska kronor – till alla amerikaner som köpt drycken mellan 1 januari 2002 och 3 oktober 2014. Den som vill ha sin del av pengarna behöver bara fylla i ett formulär på en hemsida. Inga kvitton krävs.

Medier

”Inte bättre effekt än kaffe”

Köparna, som stämt tillverkaren i en grupptalan, anser att de blivit vilseledda av tillverkarens slogan. Enligt målsäganden håller inte energidrycken vad den lovar, nämligen att öka prestationsförmågan. Några sådana resultat finns det inte stöd för i vetenskaplig forskning, menar de, enligt den juridiska nyhetstjänsten law360.

I stämningsansökan citeras rapporter från den amerikanska tidningen New York Times och den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) som slår fast att den aktuella energidrycken inte har bättre effekt än den genomsnittliga dos koffein som finns i kaffe.

Förnekar fel

Men även om företaget alltså gått med på att kompensera missnöjda kunder, förnekar de att de gjort något fel. I ett uttalande, som citeras i amerikanska medier, heter det att företagets marknadsföring alltid varit korrekt och sanningsenlig. Nu väntar en ny rättslig förhandling i maj nästa år där domstolen ska ta ställning till om överenskommelsen ska godkännas.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet