Det är svårt att veta hur många som väljer att inte äta djur, men alla är överens om att de blir fler. I en undersökning från Demoskop svarar tio procent att de är veganer eller vegetarianer, en ökning med fyra procentenheter på fem år. Även om undersökningarna beställts av den veganvänliga organisationen Djurens rätt visar de på en tydlig förändring.
– Att det är en växande kundgrupp kan man konstatera utan statistik, säger Sara Sundquist, livsmedels- och miljöstrateg på besöksnäringens branschorganisation Visita.
Även i detaljhandeln ökar utbudet. Det senaste året har flera renodlade veganbutiker öppnat och i vanliga mataffärer tar den djurfria maten större plats. Hos exempelvis Ica säljs mer av typiska veganprodukter som bönor, linser och sojakorv. Försäljningen av pastej och sojabitar ökade i fjol med 8 procent medan tofu ökade med 14 procent.
Sara Sundquist tror att vegantrenden kan vara en sorts motreaktion på den pågående köttvurmen.
– Det som förut var raggmunk med fläsk är ju faktiskt fläsk med raggmunk om du går ut och äter i dag. Samhällets köttkonsumtion är inte hållbar.