En drönare av typen Phantom med GoPro-kamera. Drönare används inte bara av fotografer utan även för leverans av pizza och öl. Foto: TT

”Tidsfråga innan drönare smygfotar svenskar”

Publicerad

Antalet privata drönare ökar explosionsartat. Bara fantasin sätter gränser för vad de kan användas till. Nu vill polisen också vara med. Samtidigt varnar man för att det är en tidsfråga innan svenskars integritet kränks.

För några tusenlappar kan man köpa en kamerautrustad obemannad luftfarkost, en så kallade drönare. De senaste åren har antalet tillstånd nästan dubblerats från det ena året till det andra. I fjol hade Transportstyrelsen utfärdat 275 tillstånd att jämföra med 31 stycken år 2010 och i dag är det ännu fler.

– Ansökningarna om tillstånd ökar. Mest handlar det om flygfotografering av olika slag, till exempel fastighetsmäklare som vill kunna visa flygbilder i sina annonser, säger Anna Ahlberg, handläggare på Transportstyrelsen.

– Förresten har SVT ett tillstånd för flygfotografering med drönare, tillägger hon.

Det är svårt att veta hur många drönare (även kallade UAS – Unmanned Aircraft Systems) det finns i Sverige eftersom många av dem används för privatbruk och då behövs normalt inte tillstånd.

Drönare över Åkesson

Drönare orsakar oro för den personliga integriteten och säkerheten på marken.

Så sent som i förra veckan surrade en drönare över huvudet på Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson vid ett möte i Ronneby där ett hundratal personer manifesterade mot SD. Under drönaren hängde en pizzabit i ett snöre.

Det finns även andra exempel på tveksam användning av drönare. I Norge har datainspektionen fått in flera uppgifter om påträngande drönare, bland annat har en kvinna anmält att hon filmats genom sitt fönster på tionde våningen. I Tyskland körde förra året Piratpartiet in en drönare vid en valupptakt där förbundskansler Angela Merkel var närvarade.

Att riskerna för den personliga integriteten nu ökar är de flesta överens om. Så även Per Engström, enhetschef på Rikspolisstyrelsen.

– Vi har inte någon stark paparazzikultur i Sverige men det är säkert bara en tidsfråga innan vi får se bilder tagna in i lägenheter eller över pooler i trädgårdar, säger han.

Polisen vill ha drönare

Inom Rikspolisstyrelsen pågår just nu en förstudie och efter sommaren börjar ett projekt där olika arbetsgrupper ska undersöka hur polisen kan använda sig av drönarteknik i sitt arbete.

– Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna. Det kan handla om att leta efter försvunna personer eller att undersöka brottsplatser med minskade risker för vår personal, säger Per Engström.

Exempelvis skulle polisen kunna använda drönare – eller UAS som man alltså helst vill säga – för att se efter vad som händer inne i en lägenhet och på så sätt slippa gå in själv.

Andra tänkbara användningsområden är bevakning av demonstrationer och inhämtning av information på olycksplatser.

Pizza och öl

Inom den kommersiella sidan är kreativiteten när det gäller att hitta användningsområden stor. Bland annat har Dominos, världens största pizzaföretag, testat möjligheterna att leverera pizza med hjälp av drönare och under en festival i Sydafrika i somras kunde besökarna få öl levererat av drönare.

Tillstånd för drönare

Det krävs tillstånd från Transportstyrelsen för drönare som är konstruerade för

  •  utprovning eller forskning
  •  kommersiella ändamål, alltså all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
  •  uppdragsflygning och liknande som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
  •  att flygas utom synhåll för piloten.

Drönare finns i fyra kategorier:

1A Obemannade luftfartyg med en maximal startvikt på mindre än eller lika med 1,5 kg som utvecklar en maximal kinetisk energi på högst 150 J samt flygs enbart inom synhåll för piloten.

1B Obemannade luftfartyg med en maximal startvikt på mer än 1,5 kg men mindre än eller lika med 7 kg som utvecklar en maximal kinetisk energi på högst 1000 J samt som flygs enbart inom synhåll för piloten.

2 Obemannade luftfartyg med en maximal startvikt på mer än 7 kg som enbart flygs inom synhåll för piloten.

3 Obemannade luftfartyg som är certifierade för att kunna flygas och kontrolleras utom synhåll för piloten.

I Sverige har hittills bara tillstånd för kategorierna 1A, 1B och 2 utfärdats.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.