ARN:s beslut kan bli tvingande

Uppdaterad
Publicerad

I framtiden kan företag tvingas att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut. Nämndens möjligheter att ytterligare stärka konsumenternas skydd ska nu utredas.

Besvikna och ilskna konsumenter vänder sig i allt högre grad till reklamationsnämnden (ARN), där jurister och konsument- och branschföreträdare tar ställning till om det aktuella företaget gjort fel. Men nämndens beslut är inte juridiskt bindande.

Ett oseriöst företag kan alltså strunta i beslutet. Men denna frivillighet kan alltså försvinna. ”Jag oroas över en situation där konsumenter upplever att de inte har möjlighet till upprättelse”, skriver konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) på Dagens Nyheters debattsida med anledning av att regeringen låter utreda nämndens verksamhet.

ARN:s ordförande och chef, Britta Ahnmé Kågerman, välkomnar utredningen.

– Det är jätteviktigt att besluten följs så att medborgarna har förtroende för verksamheten. Men 100 procent kan man nog aldrig komma upp i – det finns ju alltid ett antal företag som inte har pengar till ersättning, säger hon.

I fjol fick de missnöjda konsumenterna rätt i 38 procent av fallen. I övriga fall hade företaget faktiskt gjort vad som krävs, eller så saknades bevisning. I 76 procent av de fall där företagen uppmanades att kompensera kunden följdes rekommendationen.

Fakta: 220 anmälningar i veckan

Allmänna reklamationsnämnden tog emot drygt 11.500 anmälningar i fjol, 23 procent fler än föregående år. Ökningen förklaras med att numera är möjligt att anmäla via nämndens hemsida.

Flest klagomål rörde elektronik, till exempel telefoni och internet. Därefter motor, som försäljning av begagnade bilar och reparationer.

Konsumenterna fick rätt i 38 procent av fallen. I 76 procent av de fall där företagen uppmanades till kompensation följdes beslutet.

Källa: ARN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.