Atkinsdiet kan förkorta livet

Medelålders kvinnor som äter enligt Atkinsmodellen, dvs undviker kolhydrater och äter proteinrik mat, riskerar ett förkortat liv. Det visar en svensk studie publicerad i Journal of Internal Medicine.

Publicerad

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

Studien bygger på enkätsvar om matva- nor från drygt 42.000 kvinnor i Upp- sala sjukvårdsregion, skriver Upsala Nya Tidning i dag. Kvinnorna har följts upp i snitt tolv år.

Resultatet visar bl.a. att ju mer kaloriintag som kommer från proteiner och ju mindre kalorier som kommer från kolhydrater desto större dödlighet.

Stor undersökning
-Det finns skäl att vara vaksam på de långsiktiga effekterna av att tillämpa sådana dietprogram, skriver professor Hans-Olov Adami vid Institutionen för epidemiologi vid Harvarduniversitetet i Boston, USA, till Upsala Nya Tidning.

Tillsammans med kollegor vid bland annat Karolinska Institutet i Solna började han studien av de 42.000 kvinnorna i början av 1990-talet. Då var kvinnorna mellan 30 och 49 år gamla och fick besvara en enkät med detaljerade frågor om bland annat sina matvanor.

Med utgångspunkt från svaren har forskarna räknat ut hur mycket av kaloriintaget som kom från protein respektive kolhydrater.

Ännu mer protein i Atkinsmetoden
Kvinnorna följdes i genomsnitt tolv år efter att de besvarat enkäten. Av de deltagande kvinnorna dog 592, oftast i cancer eller någon hjärt-kärlsjukdom. Inte oväntat ökade dödligheten med stigande ålder och var högre bland rökare och feta kvinnor än bland dem som inte rökte och hade normal vikt.

Men det spelade roll även varifrån kalorierna kom; ju mer kalorier från proteiner och ju färre kalorier från kolhydrater, desto högre dödlighet i förtid.

Vid bantning enligt bland annat Atkinsmodellen är andelen kolhydrater ännu lägre och andelen proteiner ännu högre än de var bland den tiondel av kvinnorna i studien som konsumerade minst kolhydrater och mest proteiner, skriver tidningen.

Mera studier behövs
Studien är den andra av hittills tre undersökningar. En av dem gjordes på både män och kvinnor. Alla tre undersökningarna tyder på att en låg andel kolhydrater och en hög andel proteiner i kosten kan ha långsiktiga negativa hälsoeffekter.

-Det behövs därför belägg från ytterligare uppföljande studier innan några slutgiltiga slutsatser kan dras, skriver forskarna.