Elinor Puranen, 20 år, jobbar på Statoil i Strängnäs och tycker att förskottsbetalningen är bra. Det har inte påverkat affärerna negativt, utan tvärtom. ”Vi förlorade femtio- till sextiotusen kronor per år på smitningar förut, det gör vi inte längre”, säger hon. Foto: TT

Bensinmackar tvingas till förskottsbetalning

Uppdaterad
Publicerad

Bensin för mångmiljonbelopp stals från landets bensinmackar i fjol. Och merparten av stölderna klaras aldrig upp.

Om trenden inte bryts tror branschen att förskottsbetalning snart måste bli huvudregel för alla som tankar.

– Jag är övertygad om att vi som bransch någon gång kommer att behöva införa förskottsbetalning som helhet, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk Bensinhandel.

Hittills har landets bensinstationer inte varit särskilt pigga på att införa förskottsbetalning för att lösa stöldproblemet. Bakgrunden är en oro för minskad lönsamhet, eftersom vinsten på endast drivmedel är relativt låg.

– Handlarna är väldigt beroende av att kunden också går in i butiken och köper en kaffe eller korv.

Tiotusentals brott

Enligt Brottsförebyggande rådet har nästan 7 700 stölder av drivmedel (ej diesel) polisanmälts till och med juni i år. Det är drygt 2 000 fler fall än samma period förra året och motsvarar en ökning på 36 procent.

Men det verkliga problemet är mycket mer omfattande enligt branschorganisationen. Enligt de egna siffrorna inträffade 46 000 springnotor förra året, till ett samlat värde av 38 miljoner kronor.

– Det är ett arbetsmiljöproblem. Det är ett hån mot personalen varje gång någon smiter, säger Monica Zentio, som har en Statoilmack i Strängnäs.

Nöjd med lösningen

För snart tre år sedan fick personalen nog. Macken införde förskottsbetalning för alla kunder, dygnet runt. Ibland har någon kund blivit upprörd, men på macken ångrar ingen beslutet.

– Vi har inte förlorat något i försäljning och alla i personalen tycker att det är bra.

Monica Zentio säger att macken utsattes för i snitt minst en smitning varje dag innan. Hon tycker att det är konstigt att inte fler gör likadant.

– Jag tycker att de är lite fega. Om alla gjorde det här så vore det ju inget konstigt, säger hon och tillägger att det nu finns mer tid för kunderna i butiken.

Kan ändras

Men bland branschkollegorna fortsätter de flesta att avvakta. Andra åtgärder, som policys om att inte starta en pump om en förare sitter i bilen, är betydligt vanligare. Än så länge.

– Om det tar tre, fem, tio eller femton år vågar jag inte sia om. Men om trenden fortsätter så ser jag en framtid där förskottsbetalning kommer att vara det sätt som vi hanterar affärerna på, säger Robert Dimmlich.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.