Foto: SVT

”Bluffannonser lurar tusentals”

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som många bluffbolag väljer Facebook som annonseringskanal, lägger Facebook ansvaret för att upptäcka annonserna på användarna. Något som enligt kritiker leder till att tusentals hinner luras av den till synes oändliga raden av bluffar.

Konsumentjournalisten Anders Nyman visar ett flöde med flera misstänkta annonser på sin Facebook-sida, varav flera länkar till helt andra sajter än de påstådda.

Han klickar på en annons för ett gratisprov av ett antirynkmedel. Gratisprovet kostar 35 kronor för porto, men när man klickar på villkoren framgår det att man i själva verket tecknar en prenumeration.

Reklam i sociala medier

Strax efter köpet kostar det 1400 kronor, två veckor senare ytterligare nästan 1400 kronor.

Enligt Anders Nyman är annonsen inget undantag.

– Jag skulle säga att det är tiotusentals som gått på såna här och liknande annonser.

Förnekar inte bluffar

Facebook förnekar inte att man har många vilseledande annonser, men menar att man har ett bra system för att hantera dem. Facebooks nordiske policychef Thomas Myrup Kristensen förklarar för svt:

– Vi har regler för annonsernas innehåll, och om en användare ser att en annons bryter mot dem så kan man anmäla det till oss, och då kommer vi att titta på det och ta bort den om den inte följer reglerna.

Men kollar ni annonserna i förväg?

– Nej, det gör vi inte.

Vad hindrar då mig från att lägga in en lögnaktig annons som bryter mot lagen, och det dröjer flera dagar innan ert system snappar upp den?

– Det kommer inte att dröja flera dagar, användare kommer att reagera på den annonsen.

Men det förutsätter den reaktionen – många kan hinna bli lurade innan nån reagerar?

– Det är klart, det kan ske. Man måste titta grundligt på en annons innan man köper något.

Anders Nyman köper inte den argumentationen. Han anser att Facebook borde kunna skapa system som snabbare upptäcker bluffbolagen.

Han har nu själv skapat en Facebooksida där han tar upp de värsta exemplen på just Facebookannonser.

Har du tips eller erfarenheter av reklam i sociala medier? Hör av dig till svt!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Reklam i sociala medier

Mer i ämnet