Maja Lindstrand, Konsumentverket.

Chatt om dina rättigheter som resenär

Uppdaterad
Publicerad

Läs chatten med Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, om hur konflikten till Norwegian påverkar dig som konsument.

Carina Umeå: Jag och min dotter kom från London till Arlanda ovh skulle vidare till Umeå kl 20:25 pga inställt flyg köpte vi flygbuss till centralen och nattåg till Umeå. Vi var framme 7:30. Vi åt middag och fika i väntan på tåget. Vad kan vi kräva tillbaka förutom den inställda flygresan? 

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Norwegianstrejken

Hej,

Vid inställda flygningar kan man kräva ersättning för kostnader som typiskt sett uppstår. Exempel på sådana kostnader är till exempel flygbuss, mat och kostnad för ombokning. Enligt huvudregeln har ni rätt till ersättning men det finns undantag. ~~Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig för dina ekonomiska skador. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

Adam: Hej! Jag har två resor bokade med Norwegian, en i mars och en långresa i sommar. Om bolaget går i konkurs, vad händer då med dessa biljetter?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Vid flygbolagskonkurser brukar alla flygningar ställas in vilket innebär att det inte går att utnyttja flygbiljetten. För att få ersättning för sin flygbiljett kan man till exempel vända sig till sin bank. Du kan läsa mer om det på Konsumentverkets hemsida.

Ali: Finns det någon minimigräns för hur mycket man får kräva tillbaka? Och maxgräns då?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Det finns en maxgräns på ersättning för följdskador, den är på ca 45000 kr.

FJ: Får man tillbaka hela beloppet för flygresan?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Ja, man får tillbaka pengarna för biljettpriset.

Ludde: Jag har hört att man kan få ersättning för förlorad arbetsinkomst om flyget blir försenat eller ställs in. Men på Norwegians hemsida står det att man inte får det. Vad gäller?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Enligt huvudregeln kan man få ersättning för förlorad arbetsinkomst. Men det finns ett undantag. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

S: Vågar man boka en resa med Norwgian i nuläget?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: Det är upp till varje passagerare om man vill boka en resa eller inte. Men om man känner sig orolig kan man betala biljetten med kreditkort.

Fredrik: Kan jag kräva återköp av min flygbiljet om flygbolaget kör med ett annat bolag än den jag har köpt biljeten hos? Tex de köper ju NW in tjänster ifrån flygbolag som aldrig har hört talas om. 

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Nej, du kan inte kräva tillbaka biljettpriset på grund av att du inte känner till det utförande flygbolaget.

Tina: Jag har köpt biljetter via Norwegian i Danmark. Är det särskilda ersättningsregler då? 

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Samma regler gäller inom hela EU, så nej det är ingen skillnad.

Anna G: Hur lång tid måste förseningen ligga på för att man ska få kompensation?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Förseningen måste vara minst 3 timmar.

Ludde: Norwegian har vägrat att kompensera förseningar förr. De står ju på Råd och Röns svarta lista. Vad gör man om de gör det nu också?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

I första hand kräver man ersättning av flygbolaget, därefter kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden. Om bolaget inte följer nämndens rekommendation kan man vända sig till domstol.

Jonas: Vi hade biljetter med Norwegian till helgen. Kan nu inte åka. Men första hotellnatten kunde jag inte boka av. De hade någon 24-timmars regler. Det är ju inte mitt fel att jag inte kunde komma. Får jag ersättning för en natt eller båda nätterna? 

Maja Lindstrand, Konsumentverket: En missad hotellnatt är en typiskt kostnad som kan uppstå vid inställda flygningar vilket innebär att du enligt huvudregeln har rätt till ersättning men det finns ett undantag. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

Henrik: Hur lång tid tar det innan man får ersättningen tillbaka?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Om du har krävt återbetalning av biljettpriset så ska du ha pengarna inom 7 dagar.

Lena: Har bokat flygresan och hotell genom ett reseföretag. Vem bokar om flygresan om den blir inställd?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Det är flygbolaget som ansvarar för den inställda flygningen och som ska boka om dig.

?: Om jag drabbats av förseningar och inte kunnat jobba, kan jag få ersättning för det?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: Enligt huvudregeln kan man få ersättning för förlorad arbetsinkomst. Men det finns ett undantag. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

Leif: Om man redan har förhandsbokat hotell på resmålet innan flighten ställdes in på grund av strejken, har man rätt till ersättning då?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: Missade hotellnätter är en typisk kostnad som kan uppstå vid inställda flygningar vilket innebär att du enligt huvudregeln har rätt till ersättning men det finns ett undantag. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

ErikF: Vad händer om Norwegian går i konkurs. Har man rätt till ersättmning då?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: Du kan läsa om dina möjligheter till ersättning på Konsumentverkets hemsida http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Resa-med-flyg/Fore-flygresan/Flygbolag-eller-researrangor-i-konkurs/

Ca: Till EU ersättning: vad kan man begära? Mer än mat och ny resa?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Vid inställda flygningar har passagerare även rätt till kompensation och ersättning för extra kostnader som uppstått.

Läs mer här http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Resa-med-flyg/Efter-flygresan/Installt-flyg/Ersattning-vid-installt-flyg/

GTA: Sitter i Umeå och skall åka hem till Sturup på mån kväll. Får inga besked om försening. Kan jag boka av och få pengarna tillbaka. 

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Du har ingen rätt att boka av din resa innan den faktiskt har blivit inställd.

ErikF: Vad räknas som rimliga kostnader , då det gäller ersättning för mat och hotell ?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: Man brukar säga att konsumenten ska begränsa sin skada. Det innebär till exempel att man inte kan bo på lyxhotell.

Karin: Har man rätt till ersättning från Norwegian för kostnader för mat om man bokat om sin resa till en senare avgång efter att flygbolaget uppmanat till en ombokning?

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Ja, det har man.

Marie: Jag och min dotter ska åka till Göteborg från Stockholm på söndag morgon och åka tillbaka på måndag kväll. Det är av största vikt att vi kommer ner under söndagen och hem igen på måndag kväll. Måste vi sitta ute på arlanda i flera timmar innan vi kan boka om? Vill annars boka till tåg för att vara säker på att vi kommer ner och hem igen. 

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Innan bolaget faktiskt har ställt in flygningen eller flygningen är försenad med mer än 5 har man ingen rätt att begära återbetalning.

Undrande: Skall flyga med dem imorgon. När senast måste de meddela om platet går eller inte? Tar en stund att ta sig till flygplatsen. Och om de ikväll skriver att planet är instaällt. Men de senare ikväll eller inatt kommer överens. Hur snabbt kommer de igång igen då? Kan man räkna med att flyg vid kl 8.00 går? 

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Det finns ingen exakt tidsgräns när de måste meddela. Enligt reglerna ska de informera passagerarna så fort de har rimlig anledning att anta att flygningen kommer att försenas eller ställas in.

steve gustavsson: Hej. Vi har drabbats av inställt flyg till Dubai men Norwegian ordnade med resa dagen efter med Emirates och vi fick hotell under väntan så det var ok. Nu ska vi ju åka hem den 14mars med Norwegian OM det blir inställt kan vi kräva att få ombokning med annat bolag ?? Vi måste ju ta oss hem...

Maja Lindstrand, Konsumentverket: Om flyget blir inställt har ni rätt att bli ombokade, om bolaget inte har egna flygningar ska de boka om med andra bolag.

SaraD: Måste det vara Norwegian som bokar om min resa, eller kan jag göra det själv? 

Maja Lindstrand, Konsumentverket: 

Av reglerna följer att passageraren har rätt att välja att bli ombokad snarast möjligt alternativt till ett senare datum. Det går inte att begränsa ombokningen till endast sitt eget flygbolag. Det innebär att bolaget även kan behöva boka om dig till andra flygbolag. Innan du själv bokar om din resa så kontakta Norwegian så de får möjlighet att hjälpa dig först.

SVT Nyheter: Nu avslutar vi chatten. Tack för alla era frågor. Vi tackar också Maja Lindstrand för att hon tog sig tid att svara.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norwegianstrejken

Mer i ämnet