Från och med onsdagsmorgonen kostar det pengar att ta bilen in till Göteborg eller passera stan på E6 och E20. Då infördes nämligen trängselskatten.
Vid 36 betalstationer registreras de bilar som kör förbi. Därefter kommer en räkning i slutet av månaden.
Minskad trängsel, bättre miljö och inte minst som ett bidrag till finansieringen av det så kallade Västsvenska paketet är bakgrunden till införandet av trängselskatten. Den ska ge 14 miljarder kronor på 25 år.
–Det största sveket är att de lovat en folkomröstning, så beslutet har tagits på ett odemokratiskt sätt, säger Theo Papaioannou, partiledare för Göteborgspartiet Vägvalet i Aktuellts debatt där han mötte kommunalrådet Kia Andreasson (MP).
Papaioannou hänvisar till en omröstning i tidningen GT som visar att 45.000 läsare vill ha en folkomröstning i frågan.
Kia Andreasson (MP) försvarar beslutet genom att hänvisa till att det ingår i ett paket som gjorts upp med staten:
–I paketet ingår bland annat en tågtunnel och satsningar på kollektivtrafiken. Trängselskatten är bara en liten del i det avtalet. Vi kunde inte lyfta ut en liten del och folkomrösta om det.
Theo Papaioannou är inte nöjd med det svaret.
–Det som ligger i paketet är trängselskatten och det visar att det är dåligt förankrat.
Extern länk (Transportstyrelsen): Här kan du läsa mer om vad trängselskatten i Göteborg innebär