– Det är samma mönster på sena kvällar och helger hela året. Ofta pratar man med någon som säger ”Nu kommer mamma hem, jag måste sluta”, säger Ida Jansson, kurator på Bris.
Försöker gömma sprit
Istället hör många barn av sig före och efter julhelgen. De är oroliga över att familjen inte har råd att fira jul, att det blir bråk, eller kanske över föräldrar som dricker.
– Barn tar ganska mycket ansvar för att alla ska ha det bra i familjen under jul. De är rädda för att tjata om julklappar som de vet att de inte kommer få och kan försöka gömma sprit, säger Ida Jansson.
Chatt och mejl mångas räddning
Av alla som har hört av sig till Bris det senaste året är det bara en femtedel som har ringt telefonsamtal. De flesta skriver istället på chatten eller mejlar.
– Det är lättare för många att kunna chatta och allt oftare skriver barn från smartphones istället från datorer. Ibland chattar jag med någon som sitter på bussen till exempel, säger Ida Jansson.
Men trots att webben underlättar för många, finns det alltid någon som väntar i telefonkön till Bris.
Enligt Ida Jansson finns det ingen risk att hon och hennes kolleger blir sysslolösa, oavsett hur många som jobbar.
– Vi har som mål att man inte ska behöva vänta mer än 20 minuter i telefonkön, säger hon.