FI skärper kraven på bankerna

Publicerad

Bankerna måste berätta för bolånekunderna vilken snittränta bankens andra kunder har. Det kommer Finansinspektionen att kräva för att stärka bankkunderna i boränteförhandlingen.

– Bolån är som en marknad i Marrakech där man inte har en aning om vilket pris som gäller, säger Finansinspektionens generaldirektör Martin Andersson.

Andersson tycker att konsumenten är i ett kraftigt informationsunderläge gentemot banken när det är dags att förhandla boräntan. Därför vill FI skärpa regelverket och bland annat kräva att bankerna redovisar bankens snittränta till kunden.

Ta diskussion

– Det första som vi kan göra utan lagändring är föreskrifter som innebär att bankerna måste tala om genomsnittsräntan på den löptid som kunden vill ha. Sedan får de ta en diskussion med kunden och jag tror att det kan bli ett rätt annorlunda möte på banken när du som kund vet vad priset är på produkten. Banken måste ju tala om för dig varför du ska betala mer än den genomsnittliga kunden i banken, säger Andersson.

FI lämnade en rapport om bolånemarknaden till finansdepartementet redan i höstas och regeringen utreder nu hur det juridiska regelverket ska förändras. Andersson ger inte mycket för informationsvärdet i de listräntor som bankerna använder i dag.

– Listräntorna är egentligen bara är ett sätt att göra prisbilden dunklare, listräntorna har ju inget med verkligheten att göra. Vi tittar nu på vilka möjligheter vi har med den lagstiftning som finns i dag, säger Andersson men vill inte precisera tidtabellen.

Breddat förslag

Finansinspektionen jobbar också vidare med frågan om provisionsförbud i samband med försäljning av finansiella produkter. Ett begränsat förslag har redan aviserats men Andersson bedömer att det kommer att breddas.

– Ju mer vi jobbar med det här desto mer inser vi att det räcker inte att stanna där, vi behöver gå längre.

Regelverket för snabblåneföretag håller också att skärpas och Andersson tycker att det är stötande när en del av företagen utnyttjar kronofogden för att driva in skulder.

– Det är något man bör titta på, om det är rimligt att staten ska driva in sms-skulder. Det finns företag som mer eller mindre systematiskt försöker låna ut pengar till folk som är väldigt utsatta och därmed göra deras situation ännu värre. Att staten då är med och driver in pengarna, det tycker inte jag är okej, säger Andersson.

FI:s tre områden

Finansinspektionen riktar in sig på tre huvudområden i sin rapport om konsumentskyddet på finansmarknaden. Ett huvudområde är bättre rådgivning om finansiella produkter, ett annat tuffare krav på snabblåneföretag. Från och med halvårsskiftet kommer snabblåneföretagen att stå under FI:s tillsyn.

Det tredje området är ökad öppenhet och transparens kring bolåneräntor. FI vill att bankerna bättre ska redovisa vilka faktorer som har betydelse för den boränta banken erbjuder.

Källa: Finansinspektionen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.