Folsyra kan förhindra gomspalt

Kvinnor som ökar intaget av folsyra redan innan de är gravida löper mindre risk att få barn med gomspalt. Det visar en ny norsk studie som redovisas i Svenska Dagbladet.

Publicerad

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

Studien omfattar nästan alla barn som fötts i Norge under åren 1996-2001 och publiceras i den medicinska tidskrif- ten British Medical Journal.

Slutsatsen är att om alla gravida kvinnor fick i sig den rekommenderade dosen av folsyra (400 mikrogram per dag) skulle 22 procent av fallen med gomspalt undvikas. Just nu utreds om Sverige ska berika mjöl med folsyra.