Folsyra motverkar bröstcancer

Kvinnor som äter mycket folsyra halverar risken att få bröstcancer. Det visar en studie från Malmö som följt 12.000 kvinnor över 50 år i tio år.

Publicerad

Artikeltexten fortsätter längre ner Hoppa till artikeltexten

Fyra av fem åt för lite folsyra, skriver Dagens Nyheter. Studien bekräftar resultaten från ett tjugotal tidigare studier. Särskilt överviktiga kvinnor fick bättre skydd.

Livsmedelsverket ska snart besluta om man som flera andra länder ska berika livsmedel med folsyra, främst för att förhindra allvarliga fosterskador. Kritiker finns dock. Sena studier har visat på risker med mycket folsyra.

Risk för andra cancerformer
Under studiens tio år utvecklade 392 av av de 12.000 kvinnorna bröstcancer .

Bland dem som åt folsyra minskade risken för bröstcancer med 44 procent, visar undersökningen som publiceras i senaste numret av American Journal of Clinical Nutrition.

Studien visar också att en femtedel av de undersökta kvinnorna åt tillräckligt med folsyra. Livsmedelsverket rekommenderar 300 mikrogram men medelintaget i studien var 200 mikrogram.

Frågan om mjölberikning är mångårig strid. Vitaminet skyddar mot den svåra fosterskadan ryggmärgsbråck och gravida rekommenderas därför att äta mycket av det, framhåller tillskyndarna av berikningen.

Kritikerna varnar för effekterna på andra än ofödda barn. Olika studier har under studiens tio år också varit motstridiga uppgifter om sambandet mellan folsyra och cancersjukdomar.

En doktorsavhandling i fjol visade att lågt intag av vitaminet ökar risken för cancer i bukspottskörteln, medan det finns andra uppgifter om att mycket folsyra ger ökad allmän cancerrisk. Statens beredning för medicinsk utvärdering varnade i våras för oanade konsekvenser för resten av befolkning om svenskt mjöl berikas med folsyra.