Forskare kritisk mot betygstest

Publicerad

Trots avsaknad av vetenskapligt stöd genomförs nu betyg från fjärde klass.

Testmetoden med frivilliga skolor i studien väcker också ytterligare kritik.

– Konsekvensen av det här kan bli ett snedvridet resultat, säger betygsforskaren Alli Klapp.

Hon är en av Sveriges ledande forskare inom just betyg och är även knuten till ansedda Columbia University, New York. Alli Klapp ser nu ett stort problem i att skolor själva ska ansöka om att få delta.

– Vi vet att skolsystemet är segregerat och risken är att det blir skolor med enbart högpresterande elever som vill vara med, säger hon.

Alli Klapp tillhör den grupp forskare som tidigare starkt avrått från att sänka betygsåldern. Detta baserat på omfattande forskning.

Får inte ske på frivillighet

Skolverket ska visserligen verka för att ”en lämplig geografisk spridning sker” men Klapp ser ändå svårigheter.

– Om man nu ska göra en försöksverksamhet så bör det ske på vetenskapligt sätt. Då måste skolor som deltar vara utvalda och det ska inte ske på frivillighet.

Känns som politisk prestige

Att försöket ska ske ”i samråd med föräldrar”, ställer hon sig också tveksam till.

-Hela det här känns som oerhört mycket politisk prestige och ett spel där man inte tar hänsyn till varken elever eller skolan. Man kan också fråga sig varför man vill genomföra sådan här försöksverksamhet innan man gjort en utvärdering av betyg från årskurs sex, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.