I dag kom Högskoleverkets årliga redovisning av antalet studenter som blir föremål för disciplinåtgärder på landets universitet och högskolor. Det handlar om studenter som stängs av eller varnas på grund av olika förseelser, inte sällan fusk.
Antalet studenter som straffades har ökat mellan 2001 och 2011 med cirka 522 procent, eller från 127 till 790 fall. 517 av dessa rörde misstänkt plagiering vid inlämningsuppgifter
Andelen ökar
Samtidigt har antalet studenter vid landets högskolor ökat, så jämförelsen är inte helt rättvisande. Men mellan 2005 och 2011 har även andelen disciplinärenden ökat, från 0,15 till 0,25 procent.
Och tendensen är tydlig från år till år. Bara under ett år i den undersökta perioden; 2009, minskade antalet varnade eller avstängda studenter. Däremot är ökningen av disciplinärenden inte lika kraftig det senaste året som året dessförinnan. Ökningen mellan 2010 och 2011 är 8 procent.
Av de upptäckta fuskande studenterna stängdes 639 av och 151 fick en varning. Jämfört med 2010 har antalet avstängningar ökat med åtta procent, medan varningarna minskat något.
Flest disciplinärenden hade Blekinge tekniska högskola, minst hade Göteborgs universitet.
Fler plagierade arbeten
Enligt Pontus Kyrk, verksjurist på Högskoleverket, har ökningen av fusket flera orsaker.
-Jag tror att man upptäcker mera. I och med att Högskoleverket har uppmärksammat fusket har också högskolorna blivit mera vaksamma, säger han till SVT.
Pontus Kyrk understryker att den i särklass vanligaste formen av fusk är plagiering. Antalet fall av plagiering är tio gånger så stort som 2001.
-Det avspeglar förändringar i de pedagogiska metoderna. Numera förekommer väldigt mycket fler inlämningsuppgifter än förr. Dessutom finns det mycket material tillgängligt på nätet.
Just vad gäller plagiering har medvetenheten på högskolorna ökat. En metod som används för att avslöja plagiering är textmatchningsverktyg. Fusket handlar nämligen nästan alltid om ”klippa och klistra”.
Okunnighet om plagiering
-Ibland är det en fråga om information. När man tittar på plagieringsärenden undersöker man först om studenterna fått veta vad som är plagiering. Det handlar om källkritik och om hur man ska citera. Om instruktionerna varit oklara är man mera förlåtande, säger Pontus Kyrk.
-Men fortfarande är det många som inte har klart för sig vad som är plagiering.
På Högskoleverket tycker man dock inte att situationen är särskilt allvarlig.
-Det är ju bara 0,25 procent av helårsstudenterna. Kontrollmöjligheterna har ökat enormt så jag är förvånad att det inte är fler, säger Pontus Kyrk.
-Det är inte på något sätt alarmerande.