GM-chef medger: Vi satsade inte nog på Saab

Uppdaterad
Publicerad

Chefen för General Motors Europa, Nick Reilly, medger att GM inte gjorde tillräckligt för att få Saab lönsamt.

Nu tror han att det finns potential för Saab att lyckas.

Och därmed chans för GM att få tillbaka en del av de miljarder det kostat att få affären i hamn.

På bilsalongen i Genève, som smygstartade på måndagen när många tillverkare passade på att repetera inför tisdagens presskonferenser, finns de forna GM-syskonen Saab och Opel sida vid sida. Men de formella banden är kapade.

Spyker mer fokuserat

Nu när bläcket har torkat på köpeavtalet med Spyker Cars pratar Nick Reilly om GM:s tillkortakommanden.

-Jag tror att Saab är mer lämpat för ett företag som kan fokusera hundra procent av sin tid på ett mindre varumärke, jämfört med GM som typiskt sett haft volymmärken. Vi kunde inte avsätta tillräckligt med tid, resurser och engagemang från ledningen för att få Saab framgångsrikt. Men Saab Spyker kommer att vara fokuserade på allt detta till hundra procent.

TT: Tog det er 20 år att komma på det?

-Nej, inte riktigt. Det tog ganska lång tid särskilt med tanke på att vi förlorat pengar under flera år, så det borde ha gått snabbare, men det är som det är.

TT: Tror du att Saab kan bli lönsamt?

-Ja, det tror jag. Det gäller att ha kontroll över kostnadsstrukturen. Nu blir Saab ett enklare företag än när det var inom GM, vilket kommer att underlätta. Man startar utan skulder och med en bra produkt så jag ser inte varför Saab inte skulle kunna bli lönsamt. Man har ett enastående arv från flyget och en oerhört lojal kundkrets.

Ett Saab som tjänar pengar skulle ge GM tillbaka en del av kostnaderna man har haft för affären eftersom GM har fått preferensaktier i Saab Spyker som en del av uppgörelsen.

Miljardförlust

Saabs förlust i fjol var fyra miljarder kronor enligt en preliminär balansräkning. GM har fortsatt att betala alla leverantörer.

Vid ackordsuppgörelsen i somras hade Saab skulder på över 10 miljarder kronor, där GM tagit över nästan allt och efterskänkt 75 procent.

GM har också lovat stå för kostnaderna för verktygen till nya Saab 9-5.

Enligt Nick Reilly är de värda över 200 miljoner euro (cirka 2 miljarder kronor). Totalsumman för att sälja Saab landar på åtskilliga miljarder.

-Det kostar oss en hel del, men vi föredrar mycket hellre att använda våra pengar på det sättet än att lägga pengar på en avveckling, säger Nick Reilly.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.