Foto: Scanpix

Handlare medger fusk med märkning

Uppdaterad
Publicerad

En Icahandlare i Stockholmsområdet medger för Aftonbladet att ostar som säljs i butiken har märkts med fel förpackningsdag samt att kunder vilseletts av etiketter.

En anställd berättar för tidningen att ostarna kan få nya datum flera gånger och beskriver att rutinen för så kallat ”ompack” står med i butikens elektroniska handbok.

-Jag kan hålla med och erkänna att vi har gjort fel, säger köpmannen till tidningen.

Statsinspektören Louise Nyholm på Livsmedelsverket menar att det hela kan vara brottsligt.

-Förpackningsdag är visserligen en frivillig märkning, men väljer man att ha den så ska det verkligen vara förpackningsdagen också, säger hon till Aftonbladet.

Påminns om ”köttfärsskandalen”

”Det är felaktigt och vilseledande att ange fel förpackningsdag och självklart förstår vi om kunder blir oroade över dessa uppgifter. Det ska aldrig ske i en ICA butik men tyvärr har det hänt. Genom våra egna och kommunernas inspektioner identifieras saker som är fel och kan förbättras. Det är ovanligt med brister som allvarligt riskerar matsäkerhet och hälsa”, säger Mats Ovegård, chef för kvalitet i butik, Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

Ledningen för Ica har givetvis inte glömt den stora köttfärsskandalen som ruskade om varumärket ordentligt för knappt fem år sedan. Frågan många konsumenter givetvis ställer sig i dag är hur det är möjligt att ommärkning fortfarande förekommer.

-Man blir givetvis djupt oroad och lite bedrövad över den hantering av osten som uppenbarligen har skett i butiken. Men vad vi förstår handlar det här inte om felaktig hantering av matsäkerheten. Däremot är det ett redlighetsproblem i butiken, säger Mats Ovegård, chef för kvalitet i butik på Ica Sverige.

TT: Men efter skandalen för fem år sedan måste väl alla handlare vara medvetna om att sådant här kan avslöjas och att Icas varumärke kan skadas på nytt?

-Absolut. Det är vi fullständigt medvetna om och det är viktigt att vi bibehåller ett högt förtroende för Icas varumärke. Självklart att alla handlare medvetna om att man inte får göra så här, men någonstans har det brustit i kommunikationen mellan butiksledningen och de anställda och då sker sådana här misstag.

Redan förra veckan fick Icaledningen veta om fusket i butiken i Kungens Kurva.

-Vi var ute i butiken och gick igenom rutinerna och konstaterade att det fanns ett antal otydligheter i instruktionerna till personalen som butiken nu har rättat till, säger Mats Ovegård.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.