Sedan 2012 har Trafikverket använt så kallade kvalitetsavgifter. Syftet är att minska antalet förseningar i tågtrafiken.
– Avgifterna ska höjas för att ge ett ytterligare incitament, säger Anders Svensson, strateg på Trafikverket.
Kvalitetsavgifterna innebär helt enkelt att Trafikverket eller järnvägsföretagen betalar vid de tillfällen som det blir förseningar. Vem som betalar beror på orsaken. Ifall det rör sig om exempelvis problem med räls eller ledningar är det Trafikverket och om det handlar om tågen är det järnvägsföretagen.
3 miljoner i avgifter
Det finns en femminutersgräns. När ett tåg har blivit försenat mer än fem minuter börjar det ticka avgiftspengar. Priset för år 2013 är 15 kronor per försenad minut, och det gäller både för Trafikverket och järnvägsföretagen.
De sammanlagda månadsbeloppen har ökat sedan årsskiftet. I januari betalade Trafikverket närmare 3 miljoner kronor i kvalitetsavgifter. Järnvägsföretagen låg något lägre, drygt 2,5 miljoner kronor.
Dyrare minuter
År 2014 kommer priset på förseningar att höjas ytterligare. Då kommer varje försenad minut att kosta 25 kronor.
– Kan höga avgifter minska antalet förseningar?
– Ja, vi tror det. Men vi får se vilken höjningstakt som är lämplig, säger Anders Svensson.
Vädret undantag
Förseningar som orsakas av olyckor eller extrema väderförhållanden räknas inte med.
– I sådana situationer är det svårt att visa vem som bär ansvaret, säger Anders Svensson.