Högre avgifter ska minska tågförseningarna

Publicerad

Avgifterna som Trafikverket och järnvägsföretagen måste betala när tågen är sena höjs nästa år från 15 till 25 kronor per minut.

Sedan 2012 har Trafikverket använt så kallade kvalitetsavgifter. Syftet är att minska antalet förseningar i tågtrafiken.

– Avgifterna ska höjas för att ge ett ytterligare incitament, säger Anders Svensson, strateg på Trafikverket.

Kvalitetsavgifterna innebär helt enkelt att Trafikverket eller järnvägsföretagen betalar vid de tillfällen som det blir förseningar. Vem som betalar beror på orsaken. Ifall det rör sig om exempelvis problem med räls eller ledningar är det Trafikverket och om det handlar om tågen är det järnvägsföretagen.

3 miljoner i avgifter

Det finns en femminutersgräns. När ett tåg har blivit försenat mer än fem minuter börjar det ticka avgiftspengar. Priset för år 2013 är 15 kronor per försenad minut, och det gäller både för Trafikverket och järnvägsföretagen.

De sammanlagda månadsbeloppen har ökat sedan årsskiftet. I januari betalade Trafikverket närmare 3 miljoner kronor i kvalitetsavgifter. Järnvägsföretagen låg något lägre, drygt 2,5 miljoner kronor.

Dyrare minuter

År 2014 kommer priset på förseningar att höjas ytterligare. Då kommer varje försenad minut att kosta 25 kronor.

– Kan höga avgifter minska antalet förseningar?

– Ja, vi tror det. Men vi får se vilken höjningstakt som är lämplig, säger Anders Svensson.

Vädret undantag

Förseningar som orsakas av olyckor eller extrema väderförhållanden räknas inte med.

– I sådana situationer är det svårt att visa vem som bär ansvaret, säger Anders Svensson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.