Vinsten steg rejält för Icagruppen under andra kvartalet, från knappt en halv miljard kronor före skatt i fjol till nära 1,2 miljarder kronor i år. Den främsta förklaringen är att man sålt innehavet i butikskedjan Kjell & Company. Men omsättningen steg också, med nära fem procent. Att påsken låg under andra kvartalet i år var en bidragande faktor.
– Vi har en positiv påskeffekt, men det är mycket annat också. Vi har resultatförbättringar i alla våra segment, säger Icas vd Per Strömberg.
Han nämner bland annat att apotekskedjan Cura går bra, och att försäljningen av egna märkesvaror ökar.
Aktien hade vid lunchtid stigit 1,7 procent på Stockholmsbörsen.
Satsar på nätet
Ica har tagit marknadsandelar i Sverige under kvartalet, liksom i Baltikum, medan Ica Norge fortsätter att tappa.
– Även om det går bra för oss är marknaden som helhet tuffare än vad den har varit, konstaterar Per Strömberg, och pekar på att sällanköpshandeln går betydligt bättre än dagligvarumarknaden just nu.
I höst tar Ica steget in på nätet. I november startar några utvalda butiker nätförsäljning. Verksamheten ska sedan utökas nästa år, då bolaget också planerar att starta egen försäkringsverksamhet.