Ministern om järnvägen: ”Oacceptabelt att människor förlorar livet”

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s granskning visar på en rad problem hos Trafikverket och på de svenska järnvägarna. Ansvarig minister, infrastrukturminister Anna Johansson (S), svarade på läsarnas och tittarnas frågor.

Moderator: Hej och välkomna! Nu kör vi igång chatten med infrastrukturminister Anna Johansson (S).

P-O: Inom de flesta verksamheter skulle säkerhetsproblem som tågtrafiken fått uppleva stänga tills felen är avhjälpta. Hur skall jag som tågresenär kunna lita på att det är säkert att åka tåg?

SVT granskar järnvägen

Anna Johansson: Hej P-O!

Att åka tåg är trots allt ett väldigt säkert sätt att resa, så även om det finns brister så är det säkrare än många andra trafikslag.

Jonas: Behövs det inte mer pengar om de har underbemanning i ledningscentralen?

Anna Johansson: Ibland är det pengar som behövs, men ibland handlar det också om organisation och hur man använder de pengar man har. Vilket som är problemet här behöver man nog titta närmare på.

KB00: Har hört talas om att tågbolagen blir bötfällda när tågen är sena och att tågklarerarna själva skriver koder som senare omvandlas till en bötessumma?!

Anna Johansson: Det är inte något jag hört talas om tidigare och därför kan jag inte ge något bra svar.

Carl-Arne Ljungmark: Hej Jag skulle vilja veta varför du inte kunde svara på en rak fråga efter två konstaterade dödsfall, om du har förtroende för Trafikverkets ledning? Mvh Carl-Arne Ljungmark

Anna Johansson: Jag vill ge ledningen möjlighet att rätta till de brister som framkommit. Självklart är det oacceptabelt när människor förlorar livet till följd av säkerhetsbrister.

Anders: hur kan det komma sig att trafikverket kan inte sköta folkets säkerheten och vad kan du göra åt problemen

Anna Johansson: Till största delen fungerar säkerheten bra. Det som nu kommit fram är brister som är så allvarliga att det krävs åtgärder. Det jag kan göra är att följa upp att de som har ansvaret vidtar tillräckliga åtgärder.

Återinför Ämbetsmannaansvar: Vem tar ansvaret för de dödsfall som Trafikverkets bristande rutiner har lett till?Ansvarigt statsråd, Trafikverket eller ansvarig tillsynsmyndighet Transportstyrelsen?

Anna Johansson: Det beror på vem som har ansvaret för att en specifik händelse inträffat. I en del fall är det ingen som gjort något direkt fel, men olika olyckliga omständigheter leder till att olyckor sker, i andra fall har någon/några begått allvarliga fel och kan då hållas ansvariga.

Visste du?: Visste du om bristerna och dödsfallen?

Anna Johansson: Nej, inte tidigare.

Calle: Hur kan en myndighet mörka incidenter och ingen blir ansvarig för det , 

Anna Johansson: Trafikverket har tagit på sig ansvaret för de brister som framkommit. Det viktigaste är att åtgärda problemen, inte att peka ut någon person.

Nysse: Kommer du för att sätta dig in i problematiken med säkerhetsbristerna att besöka verksamheten ute i ”fält”?

Anna Johansson: Jag besöker gärna många olika verksamheter, både för att lära mig mer och för att det är givande att tala med människor som vet hur det fungerar. Däremot tror jag inte att det är rimligt att en minister ska vara på plats ”överallt” utan verksamheten måste givetvis fungera ändå.

HT: Är det inte dax att upphöra med avregleringen av järnvägen och återupprätta Statens Järnvägar.

Anna Johansson: Allt fungerade inte perfekt förut heller, men vi tror att staten behöver ta ett fastare grepp om underhållet, både hur behoven ser ut och hur åtgärder ska planeras.

Örat & Ögat: Varför pratar man alltid om att tågen ska komma i tid? Är det inte passagerarna som ska komma fram i tid? Har mer än en gång blivit hänvisad till nästa ordinarie tåg vid missade byten p.g.a. förseningar eller inställda tåg. Det ordinarie tåget kommer då fram i tid, men inte jag som passagerare!

Anna Johansson: Självklart handlar det om att det är vi resenärer som ska komma fram i tid. Detta är ett prioriterat område för den nya regeringen.

Idag pensionär: Hur följer Du Trafikverkets arbete gällande underhåll och säkerhet? Uppföljning?

Anna Johansson: Både jag personligen och tjänstemän på departementet träffar representanter från Trafikverket regelbundet och följer upp deras verksamhet. Samtidigt går det inte att följa upp precis allt på detaljnivå, utan det finns ett eget ansvar hos myndigheterna också.

Kent: Är de högsta cheferna på trafikverket verkligen kompetenta?? vad tror du??

Anna Johansson: Det finns mycket kompetens i Trafikverket. Ledningen behöver följa upp att rutiner finns på plats och följs.

Daniel: Det kostar 50 kr per minut att vara sen 2015. Någon riskanalys hur det påverkar järnvägsföretagen och vilka risker personalen kan pressas till har inte gjorts. Hur ser du på det?

Anna Johansson: Det är alltid viktigt att ta hänsyn till säkerheten och göra bra riskanalyser.

Kriss: Tror Du också att 30.000 övertidstimmar inte påverkar personalen??

Anna Johansson: Nej, det tror jag inte. Trafikledning är ett svårt och krävande uppdrag.

Nisse: Finns fet någon dokumenterad uppföljning av Trafikverkets underhåll?

Anna Johansson: Ja, det gör det.

Micke: Har infrastrukturministern fortsatt förtroende för att nuvarande Trafikverkets GD?

Anna Johansson: Vi kommer att följa upp att åtgärder vidtas. Därefter kan jag besvara frågan.

Christina Klein: Jag bor sen 40 år i Alperna. med snörika vintrar osv och heta somrar. M E N – jag har sällan upplevt en tågförsening – även på snörika vintrar är tågen punktliga – trots att det – som där jag bor – är väldigt branta stigningar . Varför går det inte att genomföra även i Sverige?

Anna Johansson: Punktligheten har faktiskt ökat, men mycket finns kvar att göra. Mer underhåll, som regeringen vill satsa på, är en del av lösningen.

Mikael: Ni kritiserade den tidigare regeringen om att inget gjordes avseende tågunderhåll, säkerhet etc, blir det skillnad nu med den nya regeringen?

Anna Johansson: Ja, vi lägger 1,2 miljarder mer per år under mandatperioden på underhåll, totalt 5 miljarder. Vi tror att det kommer att märkas.

Vi kommer även att ta initiativ för att staten ska få bättre kontroll över underhållet.

Idag pensionär: Är det inte dags att ha olika organisationer inom Trafikverket för väg och järnväg?

Anna Johansson: Det finns poänger med att planera vägar och järnväg tillsammans. Däremot måste det naturligtvis finnas specifik kompetens för både väg och järnväg i myndigheten.

Anna Johansson: Tack för era frågor! Det märks att många tycker att tågtrafiken är viktig, precis som vi i regeringen tycker.

Moderator: Nu avslutar vi chatten! Tack för så många bra frågor och tack till Anna Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet