Foto: Scanpix

Lärare undervisar bara en tredjedel av tiden

Uppdaterad
Publicerad

Svenska grundskolelärare spenderar stor del av sin tid ensamma vid skrivbordet. Man vill ha mer tid till planering och reflektion men lägga färre timmar på onödigt pappersarbete, visar en ny undersökning.

Bara en tredjedel av grundskollärarnas arbetstid används till att undervisa, enligt en undersökning gjord av Skolverket.

En tiondel av tiden går till att bedöma och dokumentera elevernas utveckling. Lika mycket av tiden går åt till planering av undervisningen.

Lärarnas frustration över ökat pappersarbete har vuxit de senaste åren och tidigare i år meddelade utbildningsminister Jan Björklund (FP) att regeringen vill lätta på bördan.

Riskerat att bli för mycket byråkrati

I höst ska regeringen föreslå en lagändring som innebär att kravet på att alla elever i årskurserna 6-9 ska få en skriftlig individuell utvecklingsplan med omdömen slopas.

Dessutom ska elever i årskurserna 1-5 bara få det en gång om året i stället för en gång per termin som i dag.

– Läraryrket har riskerat att förvandlas till allt för mycket av administration och byråkrati, sade Björklund till TT i februari.

”En glädjens dag. Dokumentationshysterin är borta”, reagerade Lärarnas Riksförbund medan Lärarförbundet tyckte att det var bra att regeringen bestämt sig för att rensa i ”dokumentationshetsen”.

Samtidigt som man ser en önskan att minska pappersarbete visar Skolverkets undersökning att lärare tycker att de har för lite tid till planering av lektioner och reflektion.

– Det är viktigt att värna tiden till det som skapar kvalitet, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Ett ensamt yrke

Ett av studiens centrala resultat är det faktum att lärare arbetar ensamma med de huvusakliga arbetsuppgifterna.

- Det är bekymmersamt eftersom erfarenheter visar att det finns stora pedagogiska fördelar med att lärare arbetar tillsammans med att planera, analysera och utveckla undervisningen. Förutsättningarna för likvärdigheten i skolsystemet ökar också när lärare arbetar tillsammans med sina kollegor, säger Anders Fredriksson, projektledare på Skolverket.

Viktigt att man ser nyttan med dokumentation

Anna Ekström påpekar i ett pressmeddelande att dokumentationen är viktig.

– Den ska vara ett stöd i arbetet med att ge varje elev rätt undervisning och stöd. Det är viktigt att de ansvariga i kommuner och fristående skolor skapar bra förutsättningar och rutiner så att lärarna ser nyttan, annars är det förstås lätt att dokumentation upplevs som ren administration, säger Ekström.

Undersökningen har gjorts genom att 3 600 lärare skrivit detaljerad dagbok under ett dygn. Resultatet presenteras nu i rapporten Lärarnas yrkesvardag.

Fakta

Fakta: En vanlig skoldag

Så här många minuter ägnar en heltidsarbetande grundskolelärare åt dessa olika aktiviteter under en genomsnittlig arbetsdag:

* Genomföra undervisning: 199 minuter.

* Administrativt och praktiskt kringarbete: 74 minuter.

* Planera undervisning: 69 minuter.

* Bedömning och dokumentation av elevers utveckling: 66 minuter.

* Omsorg och ordning: 52 minuter.

* Reflektion och kompetensutveckling: 38 minuter.

* Övriga arbetsrelaterade aktiviteter: 31 minuter.

* Återhämtning under arbetsdagen: 30 minuter.

* Återkoppling: 16 minuter.

* Förflyttningar: 6 minuter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.