Lärare stressar mer än andra

Uppdaterad
Publicerad

Lärare är betydligt mer stressade än andra tjänstemän. Det visar TCO:s så kallade stressbarometer som presenteras i dag.

Vi sitter i Åsa Knibestöls kök. Hon är lärare i matematik, NO och teknik på mellanstadiet och har just kommit hem från jobbet i skolan. Men här hemma fortsätter arbetsdagen. Med jämna mellanrum plingar det till i hennes surfplatta.

– Det är eleverna som chattar om ett skolarbete. Det är det som plingar, berättar hon.

Så du tar med dig eleverna hem också?

– Ja det händer.

Förutom att rätta prov och förbereda lektioner efter skoldagens slut, som lärare gjort i alla tider, så sköljer numera, som lärarnas fackliga organisationer uttrycker det, allt fler arbetsuppgifter över lärarna och det är en källa till stress. Det visar TCO:s så kallade stressbarometer som mätt stressnivån hos sina medlemmar och där sticker lärarna ut.

Sömnsvårigheter

Stressindexet för den genomsnittlige tjänstemannen är enligt undersökningen 31 medan lärarna ligger på 46. De lärare som svarat vittnar i högre grad än andra tjänstemän om typiska stressymptom som bland annat sömnsvårigheter och svårigheter att koppla bort jobbet när de är lediga.

– Lärarnas arbetssituation är allvarligt överhettad och det handlar om en våg av reformer som sköljt över skolan under de senaste åren. Mer papper, planering och administration som även går ut över eleverna, säger Eva-Lis Sirén som är ordförande i Lärarförbundet.

Men trots att det är relativt få lärare som har svarat på enkäten, 297 stycken, så menar Eva-Lis Sirén att de är representativa för hela lärarkåren.

– Det här är bara en av många undersökningar som visar på precis samma sak. TCO:s stressbarometer talar till och med om att lärare när det gäller psykisk stress är nära kollaps.

Åsa Knibestöl försöker sätta gränser för jobbet men kan inte alltid vara ledig när hon är ledig.

– Nej, det är sant, man bär både tankarna på sin egen undervisning och elevernas styrkor och svagheter med sig och har några mindre trevliga nätter varje vecka när man sover sämre.

Omfattande dokumentation

Mycket av stressen hos lärarna bottnar, tror Åsa, i att lärarna måste ägna sig allt mer tid åt pappersarbete och en omfattande dokumentation av elevernas individuella utvecklingsplaner och kunskaper.

–Jag har varit lärare i åtta år och det har kommit mer och mer direktiv men ingenting av våra sysslor som vi har haft tidigare har tagits bort utan bara lagts på

Men att skriva omdömen om elever måste väl ingå i en lärares arbetsuppgifter?

– Jo det är klart, men man skriver dem inte i en handvändning. Det kan röra sig om åttasidiga dokument och det tar tid.

Trots att det ska gagna eleverna så ifrågasätter Åsa om den skriftliga dokumentationen ger eleverna mer än samtal och väl planerade och genomförda lektioner.

Vill du kunna lägga ner mer tid på själva undervisningen?

– Ja definitivt – och planera lektionerna.

Det plingar till i Åsas surfplatta igen.

Hur länge tänker du jobba med skolarbetet ikväll då?

Åsa fnissar och säger att hon nog kommer att fortsätta ett tag till innan hon hjälper sina egna barn med deras läxor.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.