Foto: TT

Läsande barn kan ha svårt att förstå texter

Uppdaterad
Publicerad

Barn som har svårt att förstå vad de läser upptäcks först efter flera år i skolan – trots att de haft problem redan i förskoleåldern. Det visar ny forskning. För skolan blir det en stor utmaning att hitta de här barnen.

Barnen i klass 3A läser högt för varandra, två och två. Det är lektion på Brunnbyskolan i Linköping och hela klassen går med liv och lust in för läsandet. Också läraren Annika Fälth läser högt en stund senare, i helklass. Nu gäller det att lyssna för att förstå och lista ut vad svåra ord betyder. Ord som koger och fredlig diskuteras gemensamt.

Barnen är med på noterna, och pratar gärna om läsningen.

– Om man läser fel på ett ord och läser tyst så kommer man att fortsätta läsa fel. Men om man läser högt så rättar ju kompisen ordet, säger Tilda Thilenius.

Lärare:  Kan bli ”lurad”

Det gäller för läraren Annika Fälth att inte nöja sig med att barnen till synes kan läsa. De måste ha ett bra ordförråd, kunna grammatik och verkligen förstå innehållet – annars har de problem med läsförståelsen.

– En del barn kan ha ett bra flyt i läsningen och ha lärt sig läsa tidigt och då är det lätt att bli ”lurad”, säger Annika Fälth. Man måste ha erfarenhet som lärare och tid att lyssna och att diskutera texterna.

– De första åren i skolan är man väldigt fokuserad på det här med avkodningen och klarar barnen det så tror man lätt att barnen är med på tåget. Men ju längre upp i skolan man kommer desto svårare blir det. Texterna blir mer språkligt komplicerade och då krävs att barnen har en bra språkförståelse, säger Åsa Elwér, lektor i pedagogik vid Linköpings universitet, som skrivit en avhandling om läsförståelse.

Annat lockar än läsning

Barnen får i uppgift att läsa hemma. Helst vill läraren Annika Fälth att barnen också läser på fritiden, så mycket som möjligt. Men det finns förstås annat som lockar.

– Jag läser inte så mycket hemma, säger Tilde Lindh. Jag kan göra det när jag känner för det.

Men vad är det som lockar mer?

– Surfplattan!

Faktaruta om avhandlingen

Åsa Elwérs avhandling handlar om de barn som till synes kan läsa, alltså lyckas med avkodningen men som har en dålig läsförståelse och inte riktigt förstår innehållet.

Man brukar räkna med att runt 10-15 procent av barnen har problem med läsförståelsen, enligt Åsa Elwér.

I hennes avhandling, som baseras på flera studier, har man följt barn i både USA, Norge och Sverige och identifierat de som har problem med ett dåligt ordförråd, bristande grammatisk förmåga och svårigheter att ta till sig innehållet.

Problemen finns hos barnen redan i förskoleålder och följer med in i skolan. Ofta är det först i fyran, femman som problemen blir tydliga eftersom det är då läsningen blir mer komplicerad och komplex. Dessutom krävs det att barnen kan läsa och förstå texter i många olika ämnen, till exempel samhällskunskap och matematik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.