Ljudeffekter ska få oss att handla mer

Uppdaterad
Publicerad

Detaljhandeln har fått ett nytt vapen för att manipulera konsumenternas beteende – ljudduschar som ska få oss att lockas till köp har nu introducerats i svenska matbutiker.

Du kommer fram till dryckesavdelningen och översköljs av ljudet av en burk läsk som öppnas. Den subtila ljudduschen är ett marknadsföringsknep på frammarsch i svenska mataffärer. Utöver ljudeffekter av mat och dryck kan det exempelvis handla om ett meddelande om fördelarna av ekologiska varor vid mjölkdisken.

Att påverka med ljud har används flitigt av bland andra amerikanska armen, och riktade ljudeffekter har också används vid museiutställningar.

Nu har Ica och Coop börjat en ny teknik med så kallade ljudduschar, där en högtalare placeras i taket och riktar en ljudstråle nedåt, skriver Svenska Dagbladet.

Och det är ett effektivt knep – riktat ljud på Ica och Coop ledde till att försäljningen av en specifik dryck ökade med hela 60 procent.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.